JAS39 GRIPEN DELTOG SOM TANGO RED I REDFLAG 2006

Anrop Adam röd till urban blå eller nåt

Anrop Adam Röd till Urban Blå eller nåt och anrop Gustav Blå te Gustav Gul om det hörs för allt brus. Nu ska vi ha bulls eye. Over and out. ;)

Uppdaterad 20100621 med Amors pil 18 Jas i formation, överflygning Skeppsholmen för Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel 2010 06 19
Alltså, jag blir lite konfunderad och träder in i mitt irritabla tillstånd.

För när statssekreterare Håkan Jevrell påstår att vi nu fått inbjudan att delta i Redflag så skulle jag vilja veta vad JAS 39 gripen och dess besättning sysslade med 2006 i USA. Övningen och de s.k dogfighterna gick bra även om förbandschefen Ken Lindberg inte ville vara så tydlig med resultaten.

Så här menar aftonbladet att statssekreteraren yttrade sig ”Vi i Sverige har jobbat hårt i många år för att få vara med, och nu har vi äntligen blivit inbjudna” Jag vet inte men att framställa det som om att JAS 39 Gripen aldrig deltagit i Redflag övningen gör att jag får yrsel. Och utländska dataminare som tycker det är roligt att hålla koll på vad som skrivs om JAS 39 Gripen och svensk aviation i försvarssammanhang måste få hicka.

Sveriges och vårt flygvapens trovärdighet minskar om media eller statssekreterare framställer övningar och inbjudningar på det här viset. Det då försvarsministern ihop med Alliansen vill försvara redflags kostnad på 27 miljoner. Här får nog Försvarsministern Sten Tolgfors med entourage ladda argumentskanonerna lite.

Varför inte helt enkelt säga som det är. Vi vill delta nu och visa upp vår nya version av JAS 39 E/F Gripen, som vi dessutom offererat till Norge men även Indien. Samt att vi vill givetvis vara med och testa vår del av det nätverksbaserade försvarets arkitektur för JAS systemet. Det som på engelska heter netcentric operating architecture. Men även det missar media och Håkan Jevrell.

Många amerikanska aviators som kan flyga plan och kan försvars-frågor tycker nog att vi bröstar upp oss redan flygsammanhang. Det eftersom vi är en tyst partner till NATO och kanske inte bidrar med så mycket. Vi får nog finna oss i att Sverige och JAS planet är betraktade som en lillebror. Och vi lär få axla rollen som sådan ett tag till.

Lästips Gripen News
Uppdaterad 2008 08 05 med länk om de olika teamen i redflag 2008 vårt JAS deltog i Air to Ground men jag har inte sett några resultat ännu! Ska kika mer när jag får tid.

Uppdaterad 2008 08 19

Var inne och kollade lite på mil sidan och tydligen har övningen gått bra denna gång också.

Alla flyguppdragen har genomförts på en mycket hög hotnivå där luftvärn och fientliga flygförband har samverkat. Dessutom har vi haft möjligheten att öva tillsammans med flera olika länder och flygplanstyper som vi aldrig kommit i kontakt med tidigare. Bland annat deltog det amerikanska bombplanet B 52 Stratofortress, stridslednings- och luftbevakningsplanet Awacs, samt stridsplanet EA-6B Prowler, berättar kontingentchef överstelöjtnant Lars Helmrich.

Så nu återstår väl om USA  ger klartecken att få sälja in Jas Gripen E/F till Indien , eftersom när det begav sig med offerten till Viggenplanet så var det litte gnäll från jänkarna och de satte sig självklart på tvären.

Vi får hoppas att Brazilien var nöjda med den svenska uppvisningen de såg hos Nellis airbase. Men har det gått för bra sätter nog USA in sitt veto återigen eftersom de inte vill att sydamerika ska ha för sofistikerad teknologisk utrustning.

Märkligt att det varit så tyst i TVmedia om offerten vi la till Norge, och jag tror inte vi kommer att få ordern för när jag tittade på norska tv nyheterna (tur man är värmlänning så jag kan följa deras utsändningar också) så hade jänkarnas offererat ungerfär samma motköpsavtal och en massa krav .

Ny teknik har som vanligt korgluggarna öppna och de skriver om lapsusen i ett brev:

Den primära uppgiften är att ödelägga mål på marken, rörliga likaväl som statiska. Antalet mål per flyguppdrag bör vara minst ett per stridsplan”, står det i brevet.

John Berger, oberoende norsk förvarsanalytiker, är enligt Aftenposten smått chockad av rader som dessa och vad som i övrigt står i brevet.

Brevet visar att vår högsta prioritet inte bara är internationella operationer, som våra F16-plan deltagit i Afghanistan, utan även operation som mera liknar angreppet på Irak 2003 och ett eventuellt framtida angrep på Iran, säger John Berger i Aftenposten.

På Saab tar man uppgifterna i Aftenposten med ro.

– Det här brevet förändrar inte våra förutsättningar alls. Jas Gripen i sin nästa generation passar precis in i det norska luftförsvaret, meddelar man från Saabs pressavdelning i tidningen Dagens Industri.

Senast vid årsskiftet väntas det norska försvaret lägga fram sitt förslag till Stortinget om vilket stridsplan Norge bör välja.

Nellis Airbase

Uppdaterad 2008 10 07 med en ny länk där ni kan hitta lite intressant snack ang  39an versus F-16 fighting Falcon.

Chattret är några år gammalt men det finns nytt också.  Det finns lite om den eminenta radaruppkopplingen 39an trots allt har. Jag lägger även in en jotubare från redflag 2008 ;)

-gissa om jag gillar mullret. Bang fillibabba.

Uppdaterad 2008 12 15

FMV fick inte insyn i norska simuleringar
Anropar Adam röd och Johan blå för nu surar jag rejält. Och det här kallar jag ”careless manouvering”

Men jag hejar på saab för kärran är bra. Radarn likaså så det var bra att de får komma hit och förklara sig .  Bara det inte har med mutorna eller de ev mutorna att göra så.. vem vet?

Tyvärr tror jag inte anledningarna är nedtecknade i varjefall inte i klartext..

Uppdaterad 2009 01 23

Läs lite fakta om NBF Nätverksbaserat fösvar och enövning som  hölls i Mellan NATO och det civila samhället i sept 08. Det har varit märkligt tyst om detta i media?

Network-centric data transfer capabilities are swiftly moving from the battlefield into areas such as national emergency response and homeland security. A recent joint exercise between NATO and Sweden demonstrated how coalition nations and local civilian authorities can link their networks together to share information in real time.

Uppdaterad 2008 02 05

Finns i fyra länder – marknadsför i sju till
Jas Gripen finns i dag i Sverige, Tjeckien, Ungern och Sydafrika

Fy på Ny teknik Den finns i Thailan så det är alltså 5 länder + 7 Indien, Danmark, Schweiz, Nederländerna, Bulgarien, Kroatien och Rumänien.

Kommentarerna är som vanligt bra och jag tar mig friheten att kopiera  Rolle som var överlägsen

Brasilien väljer rätt

Att norrmännen skyllde på att JSF-35 skulle vara billigare och bättre än Gripen är rena rama bluffen. 48 JSF-35 kostar 120 Miljarder NKR medan Gripen kostar 60 (halva priset) och JSF-35 stealthförmåga är knappast mycket bättre framifrån än Gripens med vapen påhängda. Det finns ingen jämförande studie så norrmännens motivering för JSF-35 är mer havhängig amerikanska hotelser och en underkastelse inordna sig väldsordningen – USA först med tanke på redan investerade pengar i JSF.

Annars finns risken att den amerikanska flygindustrin Lockheed Martin skulle kollapsa! Brasilien har helt andra förutsättningar bryta JSF-trenden och skaffa sig ett plan som verkligen kan operera med rätt sort av Network Centric Warfare teknologi och inte minst ett plan som dessutom kan operera med specialutbildade telekrigsoperatörer – JSF-35 finns inte ens med två stolar.

När inte ens det mycket avancerade stealthjaktplanet F-22 Raptor ännu 2009 har satts in i Irakkriget för att understödja soldater i krig så kan knappast lillebrorsan JSF-35 heller göra det även om det skulle handla om flygspaningsuppdrag. Ett stealthflygpaln får heller inte datalänka för då röjer de sina lägen.

Stealth är alltså med JSF-35 bara en falsk marknadsföring som bara fungerar i teorin. I alla vinklar utom framifrån fungerar stealth måttligt. (Säger Rolle)
Heja Rolle

Stöd våra soldater Bär det gula bandet.

Stöd våra soldater Bär det gula bandet.

frågat här

Amors Pil. 18 JAS i Formation För Kronprinsessan Victoria. 20100610

Det är så vackert så att tårarna rann när jag såg det på Tvn. Måste lägga upp en video av detta för att titta på igen och igen. Tack Gustav Blå och  Urban Röd eller nåt.

18 Jasplan i formation som en amorspil över skeppsholmen. Enjoy.

uppdaterad 2010 06 21

5 kommentarer till JAS39 GRIPEN DELTOG SOM TANGO RED I REDFLAG 2006

  1. Uno Nilsson skriver:

    Jaru gumman, du har snöat in på samma grej som jag. Dom jobbar sig in i Nato bakvägen. Dom vill sälja sitt jävla flygplan som inte ens kan flyga vettigt. Summa Summarum har samma tankegångar som du och jag. Det är ett stort bedrägeri på G. Bildt måste väl hängas som folkfiende antar jag. Vi ska ju vara neutrala. Men Wallenberg har aldrig sagt nej till pengar, och Jas måste säljas till varje pris. Senast försökte dom lura norrmännen, men dom är smartare än Tolgfors, kan tänka längre än pengar genast NU NU NU. Bra blogg, Tindra, du är en stjärna. baba

  2. Hej

    -jag har sett dina kommentarer och ska svara mer utförligt då jag kommer hem är bortrest svarar off topic.

    Uno Jag är inte lika irriterad som dig på wallenberg och Nato det har jag varit väldigt tydlig med men jag kan sympatisera med vissa av dina argument. Jag stöder Jas projektet för det är ett av de riktigt stora industriprojekten vi har i Sverige just nu.

    Jag hoppas ju att vi ska få något nytt på banan och då får vi som sagt kanske blicka ut i rymden eller inom Fusionsenergin. Vore roligt om Näringsminsiteriet Med Maud Olofsson och andra initierade med skärpa i näbben drog igång ett stort fusionsprojekt parallellt med Vind och vatten.

    Men om du eller någon engagerad läsare har kurser ang NGO eller fred frihet så ska du/ni eller någon ideell förening försöka visa en film som heter ”the devil came on a horseback” handlar om darfur.. såg den i helgen.. en väckarklocka utav guds nåde. autentiska och hemska bilder av folkmordet som många valt att mörkat kan tyvärr inte länka från den dator jag skriver på nu.

    Men googla så kan du läsa om filmen den behöver spridas bland alla oavsett politisk klangbotten.. och försvarsinriktning.

    KRAM

  3. Uno Jag är inte lika irriterad som dig på Wallenberg och Nato. Det har jag varit väldigt tydlig med. men jag sympatiserar med vissa av dina argument. Jag stöder JAS projektet fullt ut för det är ett av de riktigt stora industriprojekten vi har i Sverige har kvar.

    Jag hoppas ju att vi ska få något nytt på banan och då får vi som sagt kanske blicka ut i rymden eller inom Fusionsenergin. Vore roligt om Näringsminsiteriet Med Maud Olofsson och andra initierade med skärpa i näbben drog igång ett stort fusionsprojekt parallellt med Vind och vatten.

    Sten Tolgfors ska få ett par chanser till innan jag officiellt döper om honom till Fred Sorgfors alla har rätt till en lärlingsperiod. Men det är bättre att tala om att man inte är så hemma i fältet och rådfråga ngn som kan frågeställningarna och släppa fram den talespersonen, än att hela tiden verka tvärsäker och tramsa till svaren. Han tappar stilpoäng på sådant.

    Må gött BABA U

  4. Uppdaterad med 18 Jasplan i formation Kronprinsessans Bröllop den 19 Juni 2010

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

