DAGENS POLITISKA LEDARSKAP ÄR INEFFEKTIVT

Jag tittade på den allmänpolitiska debatten under förmiddagen och surade till rejält. Det blir tröttsamt i längden att lyssna på begreppet utanförskap.

Jag tycker man har fryst fast i debatten och våra folkvalda ägnar för stor tid till att skylla på varandra för de trögheter och problem som uppstått. Verkligheten är mer komplex än vad de vill göra gällande. Och de politiska besluten kommer inte att lösa upp problemen med de marginaliserade grupperna.

Våra politikers ledarskap innehåller ett stort inslag av något som skulle kunna kallas för ego- power, ego-governance and ego-leadership.

Om jag förenklat förklarar det som att vissa politiker livnär sitt eget ego och sin persona med att utöva osund makt, styrning och kontroll. Resultatet kan då bli negativa följdverkningar hos de myndigheter som skall verkställa de politiska besluten.

De talar om utanförskapet som en teknikalitet, ett fenomen som inte innehåller individer. För mig deklarerar politikers ihärdiga utanförskapsmantra att de har börjat avskärma sig. Man kanske skulle kunna likna det med att drabbats av power stress. Det blir en negativ spiral och istället för att inspirera och utveckla politiken och de förtroendevalda så stagnerar reformprocessen. Politikens och politikernas retorik och blir alltså mindre effektiv och verkställarna i det offentliga blir uppgivna och förstår att politikerna inte förstår deras verklighet.

En av dagens debattpolitiker efterlyste en ärligare retorik. Jag tyckte det var bra och tog till mig det men sedan när jag började lyssna till vad människan sade mellan raderna blev det riktigt intressant. Jag blev konfunderad eftersom jag sedan i hans prat kunde uppmärksamma en ganska negativ syn på de individer som är arbetslösa eller tar emot någon socialförsäkring för sin försörjning. Emellan raderna kunde jag förstå att det fanns inslag i hans människosyn att denna grupp av människor är passiva och rent utav lata.
Må Gott
Tindra-Annette

Kommentera

