SNABB FÖRÄNDRINGSTAKT BIDRAR TILL OMSORGSSTRESS.

heart and mind Heart and mind

Uppdaterad med bild från al jazeera  20110131

 

 

Hej jag skrev lite om Powerstress igår så jag tänkte fortsätta lite på det temat.

 

Inom ledarskap så talas det sällan om företeelsen Powerstress men det existerar. Jag tycker mig skönja att en del politiska ledare tar en risk att drabbas. Jag tycker för det mesta att våra politiker gör ett bra arbete. Men att vi medborgare tillsammans med media är för dåliga att uppmärksamma deras slit.

Alla våra politiska partier har gått till val på svåra frågor men jag tror inte alla ministrar utövar ett hållbart ledarskap som syftar till ett hållbart samhälle utöver klimat och energifrågor. Kanske förändringstakten är för hög.

 

Snabbhet är inte det är den återställare offentliga och privata sektorn behöver. Vi är många som är överens om att vi måste ta tag i de marginaliserade gruppers problematik. Men vilka är de andra problemägarna i sammanhanget? Det tas sällan upp till diskussion.

När jag hör vår arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin säga att våra arbetsförmedlare tillsammans med den arbetssökanden skall upprätta handlingsplaner så blir jag överraskad. Det gör arbetsförmedlingens handläggare i dag. Och har gjort sedan början av 90-talet så det är ingen ny verksamhetsgren.

Att börja omorganisera länsarbetsnämnder och avveckla och reorganisera arbetsförmedling till en ny egen myndighet så hastigt kommer att generera ännu mer negativa svårigheter. Och de som arbetar med den här gruppen av människor kan komma att utveckla något som kallas omsorgsstress, eller compassion fatigue.

Omsorgströtthet drabbar dem som blir överexponerade för människors utsatthet och symptomen uppmärksammas hos bland annat hjälparbetare etc.  Men överansträngning drabbar även dem som kommer att utsättas för omorganiserandet. Risken är att vi snart har en stor del av våra arbetsförmedlare som drabbas av dessa påfrestningssymptom.

Att ”chartra” in människor på arbetsmarknaden kräver omtanke och förståelse för deras situation. Man måste noga identifiera deras tidigare historia, och risken är att den s.k. arbets coachningen bara blir ett administrativt mål för arbetsförmedlingen. Det krävs stor tillit till att våga gå in i en god hand eller vägledning. Och snabbsköpscoachningen som vissa arbetsförmedlingar kommer att erbjuda är inte av sådan kvalitet att den kan kallas hållbar och långsiktig för den arbetssökande.

Om inte dessa förslag förbättringar verkställs på ett mer inkännande sätt så kommer det att paradoxsalt nog öka påfrestningen för de människor som kanske redan är borta från arbetsmarknaden  på grund av arbetsrelaterad stress.

Det politiska ledarskapet är viktigt och det har som sin uppgift att ta upp frågor som känns angelägna och viktiga för samhället som helhet. Och hållbarhet har blivit ett modeord men jag menar att man inte kan nå varaktighet i sina intentioner, om man inte också skapar möjlighet för människor att bli slitstarka i ett hållbart samhälle.

Dagens politiska ledarskap tycker jag borde vila på tre ben nämligen att våra politiska ledare samtidigt med reformarbete utövar det goda omsorgsledarskapet informationsledarskapet och motivationsledarskapet.

One Response to SNABB FÖRÄNDRINGSTAKT BIDRAR TILL OMSORGSSTRESS.

  1. uppdaterad med bild Heart and Mind. Jag har valt att kalla en bilden så eftersom som jag tror den blir en klassiker

Kommentera

