COACHAD ….SÅ IN I HELVETE

Hej

Är det bara jag som reagerar på ”COACHING MANIN ”som pågår i samhället.

Överallt så stöter jag på coacher i någon form. Vi har livstils coachen, arbetsförmedlar-coachen, idrotts-coachen sång-coachen teater-coachen m.m

COACH=TRÄNARE ELLER GALAVAGN, TURISTBUSS,

ett fordon att frakta människor i

Att hålla på med personlig utveckling är intressant och kräver djupa insikter om människors psyke och människans inneboende drivkrafter. Själv jag blir lite konfunderad av allt det här ”kosmetiska” coachandet

Frossandet i att stimulera människor till gå kurser som är ngn michmatch av kognitiv beteendeterapi KBT, psykoterapi samt målbildsträning tror jag inte hjälper. Jag upplever det som om man bara skrapar på ytan. Utan att vara mästrande vet jag att vissa processer kan sätta i gång utan att man förstår vad triggern eller stressorn kan vara.

De processer som då sätter igång hos människor med obearbetade djupare psykologiska problem är i riskzonen att få långvariga men.

Det tycker jag olika medier är väldigt dåliga på att förmedla. Men det är min personliga åsikt samt att jag hoppas att det finns seriösa samtalspartners och bollplank som håller med mig i det här.

Jag värjer mig mot hur hurtiga nyförlösta s.k. certifierade livstilstränare skall ges så mycket utrymme i tvsoffan eller andra medier. Men det säljer och har blivit trendigt.

För en del Individer som i sitt inre känner att något inte står rätt till kan det göra mer skada än nytta. Och vad tror ni det kostar att gå till en upphaussad ”tränare” egentligen. Privat samtalsterapi har aldrig varit billigt. Och jag tror inte de här s.k verbala sparringspartnerna är anslutna till Fkassan så att deras tips är subventionerade. Samt de erkänt duktiga terapeuterna är noga att inte synas i fel sammanhang utan känner sin tillit till mun mot munmetoden

Har coachen blivit en klassfråga?

-ja, enligt min mening är det så. Ni får tycka vad ni vill och för dem som tycker att det hjälper blir jag glad. Men jag är också rädd för att redan hårt belastade psykologer och samtalsteurapeuter kommer att få en ökande andel klienter om vi inte ser upp.

En fråga till , vad krävs egentligen för att man skall kunna bli certifierad personlig coach?

5- 10p psykologi eller egna erfarenheter av vad det nu kan vara. Anorexi, missbruk sorg etc. och att man sedan köper ett färdigt hokus pokuspaket av andra s.k cochingfabriker med ”quickfix” recept.

– ursäkta men efter ha livslång erfarenhet av en människa med allvarliga psykiska problem (min mamma) så blir jag skeptisk och hyser inte så stor tilltro till snabbköps-coachandet. Jag tror det är på sin plats att seriöst reflektera lite och vara lite på sin vakt inför för ”coachbruset” som nu framträder i media och på andra estrader.

Det kan vara så att de här trend-livstilsrådgivarna ”när” sin egen problematik, just med vad jag kallas reaktionsbildning. Alltså man kanske fått en annan variant av sitt egna missbruk eller problematik. Och att synas mycket kan mycket väl vara ett utslag av just det. Man kanske intellektualiserar bort de egna problemen genom att försöka hjälpa andra. Och kunden/ klienten som går hem kan då drabbas av vad man inom psykologin kallar för överförings och motöverföringsreaktioner.

De terapeuter jag har träffat och som har arbetat seriöst med att hjälpa människor genom KBT kognitiv beteenterapi eller psykoterapi går nämligen själva i kontinuerlig handledning, för att bearbeta de egna känslorna som kommer upp efter samtal . Det måste man göra. För man kan inte sitta och ta in människors smärta utan att bli påverkad själv, det går bara inte. Man måste då ha hjälp att reda ut vad som är vad i ett samtal…detta är ingenting man lär sig snabbt.

Vad är den ”coachingmanin” symptom på egentligen?

-Jag tror det är mycket viktigt att ställa sig just den frågan innan vi okritiskt bänkar oss framför en gomorron tv och suger i oss lite livstilscoaching. Eller köper handböcker i hur man förverkligar sina mål och drömmar.

Jag har varit med så länge nu att jag känner igen symptomen på ett samhälle som inte hinner med sig själv.

-alltså vill den effektiva människan även ha ”fast coaching” jmfr ”fast food” ett snabbmatsrecept på hur man enkelt finner den inre harmonin eller meningen med sitt liv. Och om man granskar litteraturen som fullständigt väller in, så skiljer den sig inte nämnvärt från de böcker som publicerades i slutet av 80talet. Titlar som 10 steg att hitta sin självkänsla eller sikta mot stjärnorna etc..

Kände bara för att nämna det här i all välvilja. Ni gör som ni vill men jag vägrar ställa upp på mer ”snabbköpscoachande” i soffan.. jag byter kanal..

Var rädda om er och varandra i stället. Idag tänker jag på er som kanske inte mår så bra trots ”Happy faces”

Innerligt

Tindra-Annette

Kommentera

