UTANFÖRSKAP ÄR ”INTE” ETT PR- KONCEPT.

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/Patt-maja.jpg

Hej Jag hoppas ni fått sol och en avkopplande ledighet

Det här är publicerat på min moderblogg.  Men efter som jag migrerar över till wordpress så lägger jag in gamla blogginlägg först..hoppas ni kan stå ut med det.

_______________________________________________________________

Ideligen så hör jag och läser jag om begreppet utanförskap.

Jag börjar bli vanisinnigt trött på det begreppet. Jag tror inte det går en enda nyhetssändning eller att jag läser en dagstidning där det ordet inte nämns. Jag hade upp begreppet tidigare i min blogg och där jag ganska ilsket resonerade om uttrycket. När jag googlar ordet så får jag upp 487 000 träffar. Ja jag kan konstatera att uttrycket har inverkan på ett stort antal. Och att vansinnigt många är påverkade. Nu känns det som om media ihop med politiker och tankesmedjor gör begreppet till ett koncept. Något som man skall vinna poäng på. Fiska efter röster!

Jag vänder mig mot att de människor som då befinner sig vid sidan om eller är exkluderade från en yrkesgemenskap eller andra sammanslutningar skall användas som schakpjäser i tid och otid.

Media tillsammans med politiker har stort ansvar då de beskriver dessa försök till utjämnande åtgärder. Men Vi och dom känslan befästs ständigt då man beskriver de marginaliserade grupperna och det här skapar maktdistans, och tror jag, ibland onödig ångest och kanske passiviserar detta ytterligare. Ett paradoxläge!

Jag läste en ledaren för DN som heter Av statiska förväntningar blir världen stelare. Där resonerar Hanne Kjöller om att Agenda pekar ut offer och att Anders Borg hade den goda smaken att inte bemöta offret Christina som gått arbetslös ett år.

Jag förstår att det ligger något i det Hanne skriver. Men jag tycker det är lika viktigt att en finansminister inte heller värjer för en direkt konfrontation när han blir ställd ansikte mot ansikte med verkligheten för så många.

Det är åtskilliga som känner sig onödigt utpekade av Alliansens politik och så är det vid förändringar som vi först inte är vana vid. Då har våra folkvalda och media ett stort pedagogiskt ansvar att förtydliga i sin rapportering. Det är svårt för många att ta till sig informationen och se den i ett helhetsperspektiv.

Och till Hanne ställer jag självklart frågan

– jag undrar om det inte även finns undersökningar som även påvisar det motsatta, exempelvis annan efterforskning som inte visar något tydligt samband mellan sökbeteende och möjligheten att kunna få ett arbete.

I synnerhet utsikten att få sysselsättnig för de verkligen långtidsarbetslösa och de funktionshindrade, synliga och dolda. Med långtidsarbetslösa menar jag här den grupp som varit utanför arbetsmarknaden i över ett år, eller mer.

Innerligt Tindra-Annette

https://i0.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/bettie%5B1%5D.whip.jpg

Kommentera

