MINA ÅR MED UNIFORM-SKAMMENS LIVRÈ

https://i0.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/Me%20in%20da%20wood.jpg

Hej

I min tidigare blogg publicerade jag några inlägg  under en titel Mina år med uniform.

Detta för att  jag att jag övervägde att dela med mig av mina tankar och erfarenheter eftersom det har med makt och myndighetsutövning att göra.

Hela mitt liv har jag varit utsatt för integritetsinskränkningar av olika slag, dels frivilligt men även ofrivilligt.

Min mamma har ju varit på instutition större delen av min uppväxt som ni förstår. Jag är uppväxt under enkla förhållanden och min bakgrund består i att jag kommer från en familj med ärftliga psykiska funktionshinder, mormors syster var intagen på mariebergs mentalsjukhus nästan hela sitt vuxna liv.

Min mamma bär sjukdomen schizofreni, eller schizoid psykos samt manodepressivitet. Mormor var folkskygg och knaprade valium som sockerpiller, själv har jag en djävul som dansar på min axel emellanåt! Dessutom förekom alkoholism bland mammas bröder. Morfar var även han glad i ädla drycker!

Och när jag som mest behövde stöd möttes jag av nonchalans och blev förringad och förlöjligad.

Anklagad för att överdriva och vara överkänslig då jag blev kallad hora, träskpadda luder samt idiot. Dessa tilltalsnamn levde jag med under lång tid. Jag hade mig själv att skylla ansåg förövaren men även hans överordnande.

Det har i efterhand visat sig att fanns andra fingrar i denna syltburk och det gör mig frustrerad arg och förbryllad. Och jag skäms över att det fanns de som kände till sanningen, men som teg och lät mig ta smällen.

Till er som hänger er åt att tiga still när oegentligheter pågår vill jag bara säga, fy fan er dubbelmoral äcklar mig!  Ni är en skam för er yrkeskår. Jag hoppas verkligen att någon med civilkurage kastar ut upptäckta ruttna ägg ur korgen med en gång. För ruttna ägg stinker något fördjävligt och det är svårt att bli av med den odören

Som liten människa med min bakgrund har man inget skydd. Då tas man inte på allvar av myndigheter, utan när man presenterar fakta så transformeras det på något konstigt vis. De som då säger sig vara av hjälpande natur lyssnar inte till den individuella berättelsen, utan letar efter glapp i utsagan, eller så tittar man efter klientens eller patientens eventuella utageranden. Dessa passar allt som ofta in mallen enligt DSM IV och ettiketten är ett faktum!

Att gå ut offentligt på bloggarenan här är mitt försök att uppnå det som då skulle kunna kalla för ett triple loop lärande i olika sammanhang .

Jag fattade beslutet för en tid sedan, och det som avgjorde var och är personnamnsintrånget. . 

Jag tycker det även vore rimligt och önskvärt att författare/författarinnor alltid har som krav att undersöka om det är OK att använda ett ovanliga efternamn eller personnamn om de vill berätta en berättelse om en fiktiv figur. Jag anser att det som hänt våra döttrar samt andra inom denna familj är att jämföra med varumärkesintrång.

Men som jag skrev tidigare så är namnlagen en tandlös lag och konstnärer har en oerhörd frihet att skapa och vara kreativa. Så skall det vara men inte till vilket pris som helst. Här måste det finnas s.k. ”etiska koder” Den som lider just nu är jag och även i viss mån mina döttrar och det beror i det här fallet på mina traumatiska upplevelser i en relation till en annan människa och hans familj . Jag oroar mig även för att andra människor kan komma att ta skada av det som nu håller på att hända då den fiktiva figuranten skall filmatiseras.

Att uppleva det här som mamma på åskådarplats är oerhört frustrerande till och med kränkande.

Därför utmanar jag tillfälligheternas spel med min historia. Och jag vore inte en bra förälder om jag inte hade reagerat, samt försökt agera. Och kom ihåg att bakom varje orätt handling finns en historia.

Innerligt
Tindra-Annette

Kommentera

