Custodia Honesta – Hedersam bevakning

Publicerad på sprayblog 2007-02-16 14:17

Redigerat 2009 02 09 hade en länkning via ett annat inlägg till spraybloggen som är nedtaget.  Jag fick svar  och det kan alltså hämtas via regeringskansliet eller riksarkivet.

Hej

Vill dela med mig av brev som jag skickat till vår tidigare statsminister ang hanteringen av tsunamikatastrofen.  jag kommer även att bifoga svaret.

From: <e-post@regeringen.se>
To: <registrator@primeminister.ministry.se>
Cc:
Sent: Thursday, May 18, 2006 3:17 PM

Subject: Mitt önskemål om”Custodia Honesta” för allas väl ” Hedersam bevakning

Kopia på ett av mina mail till Statsrådsberedningen förra regeringen, apropå Tsunamiaffären.

Meddelande:

Hej

Kanske vi borde införa ett mått och börja ställa frågor om, hur det är ställt med ”ansvarskompetensen” som kopplas till erfarenhet och kunskap.

I mitt ämbete som medborgare vill jag gärna också få en utförlig
förklaring till vad som menas med ”att ta mitt / ert /vårt ansvar” I vilka handlingar visar Lars Danielsson och vår Statsminister det.

Är Lars Danielsson underlåtenhet, tystnadens talan eller talande tystnad.

Det föreligger en skillnad där. Vad den skillnaden består i får mottagaren av det här brevet själv uttyda eller tolka. På sidan 148 i ”Den som är satt i skuld är icke fri” anar jag att vår statsminister tyckte att för få tar sitt ansvar och avgår. Skådespelet i den politiska manegen är tragikomiskt och jag vill därför be er noggrant tänka igenom era handlingar /icke handlingar och ställa er frågan, på vilket sätt är ni/ alla delaktiga i det framtida händelseförloppet vars verkan vi ännu inte vet ngt om?

Det är en avsevärd skillnad mellan språk, tanke och handling och blir diskrepansen för stor skapas ett tillitsgap.

Det paradoxala är att agerande / icke agerande har lika stor betydelse för individers /medborgares förmåga att känna tillit, tilltro kontra misstro.

I uppriktig ödmjukhet, I välvilja och med trofasthet.

Tindra Annette Broström

Kommentera

