POLISENS UNIFORM SOM KULTURBÄRARE

 

Publicerad: 2007-06-20 10:21

https://i0.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/Me%20in%20da%20wood.jpg

Hej..

Tack alla ni som varit inne och hälsat på den här veckan. Det har betytt mycket. Jag har firat mina döttrar som nu avslutat nian och jag är så stolt över dem att de klarat första delen av sin skolutbildning och det med bravur.

Intressant är också att notera att idag så skriver man om polisens uniform. Den 13 april skrev jag ett inlägg om just uniform som kulturbärare och nu har man satt igång protester inom den egna kåren. Jag har haft denna fundering en längre tid, just pga egna erfarenheter om hur man smugit in militärliknande uttryck.

Samt att man en gång tiden använde ficklampor med förlängt skaft som batong. Jag vet inte om det fortfarande görs men sand i handskarna brukade vara ett interessant tillhygge att slå på mjukdelar med.

Så här skrev jag 13 april delvis läs hela inlägget här..
 

Jag undrar om det inte är någon mer än jag som har funderat på varför de flesta poliser numer har svarta uniformsbyxor och svarta tröjor. Kan det bero på att alla poliser vill leka insatsstyrkan.

Det måste ha kostat många sköna skattekronor att köpa in denna nya mundering. När hände uniformsbytet?

Mej veterligen så ingår även ljus skjorta fortfarande i uniformen och att som en polisinspektör gjorde i morse hävda att man behöver fickor till sina ”gadgets” anser jag vara ett dåligt argument däremot så köper jag att det är innehållet i uniformen och tänkkapseln som är av avgörande betydelse.

Jag tycker att det finns bättre saker att utreda inom polisen hos RPS Rikspolisstyrelsen. Och det är om man följer de mänskliga rättigheterna vid omhändertagandet av berusade personer den s.k LOB.

Jag tror nämligen att det finns grova felaktigheter samt övergrepp som helt klart strider både mot rättssäkerheten och de mänskliga rättigheterna. Och dessa övergrepp begås av den civila arrestpersonalen som ”leker” polis i sina mörkblå- svarta pikétröjor och  mörkblå-svarta byxor i väntan på att bli antagna till polishögskolor runt om i landet. Det är synnerligen dålig poliskultur.

Det förekommer incidenter som aldrig anmäls och den som tas om hand kan sällan göra gällande sin rättssäkerhet och att felaktigheter begås gentemot den gripne. Märk väl att den omhändertagne inom ramen för LOB inte begått ett brott i lagens mening utan frihetsberövas för sitt eget bästa. Men ofta så behandlas dessa människor som om de är terrorister sittande vid guantanamo. Slafsigt är bara förnamnet RPS.

Uniformsbyte i all ära men utbilda arrestpersonal i vanligt hyfs och vilka skyldigheter och rättigheter en frihetsberövad peson har i stället. Det vore att använda pengarna bättre.

Må så gott
Tindra-Annette

Kommentera

