MAUD OLOFSSON ”NYBORGELIGHETENS” LILLA PIGA!

https://i2.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/me%20in%20da%20corner.jpg

Hej

Idag skulle vår Vice statsministerinna Maud Olofsson vara på tv4s morgonprogram. Orkade inte titta på henne eftersom jag blir illa berörd av hennes mästrande attityd.

Hon skulle visst samtala om husållsnära tjänster. Jag skrev i går om den ”nya kreativa klassen” som det verkar som om någon liberal tänktank som Timbro eller Kreab kopierat rakt av Jag föredrar att kalla fenomenet den nya svenska borgeligheten, american style. Med de amerikanska systemfelen inbakade.

Att ha tjänsteflickor eller husa och betjänter är intet nytt så det passar säkert in i pseudo-skogsjäntans livsmönster. Maud Olofsson har själv blivit den mäktiga borgarelitens lilla hembiträde. Undrar om hennes förstånd räcker till, för att uppfatta det.

Jag trodde i min enfald att vi var på väg bort från ett klasssamhälle men politiken som nu implementeras påminner mig om hur Sverige såg ut endast för ca 50år sedan. Då var pigan och chauffören ett pittoreskt inslag hos den strävsamme borgaren.

Vilken självbild har våra svenska politiker egentligen som på allvar åter vill införa ett pigsamhälle. Jag låter mig inte luras av lull lull flosklerna och argumenten. Det här är att skapa en ny sorts underklass.

Hur stor andel av befolkningen utgör denna kärna som skulle kunna anställa tjänstefolk vitt. De som nu kommer att ha råd med den här typen av tjänster är ytterst marginell. Det är väl bara att plocka fram taxeringskalendern och utgå från, så har vi nog andelen arbetstillfällen på ett ungefär.

Husållsnära tjänster kommer inte att lyfta fram det intellektuella kapitalet som behövs för att skapa innovationer. Återigen så har man osynligt och i tysthet skapat ett nytt sorts utanförskap. Den här politiken är endast ett kortsiktigt kapitalismtänkande för en liten liten andel överkonsumerare, som inte klarar av att tänka i några längre tidshorisonter.

Tindra-Annette

En kommentar till MAUD OLOFSSON ”NYBORGELIGHETENS” LILLA PIGA!

  1. […] skulle bli något större genomslag för pigavdraget kunde jag konstatera redan då jag skrev om nyborglighetens lilla piga. Då ansåg jag att det på sikt kunde hämma samhället på […]

Kommentera

