SÄKERHETSTJÄNSTER OCH KONSPIRATIONSTEORETIKER

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/smile..jpg

Hej

Jag antar några av er tror att jag fått någon psykisk kollaps och inte tror att det verkligen var terrorister som iscensatte händelserna vi bevittnade förra veckan.

Jag bemöter det så här.

Jag väljer att inte värdera dessa händelser förrän vi antingen fått ett erkännande av de omhändertagna. Eftersom jag antar om man bär sig så klantigt åt så vill man antagligen framstå som någon frihetsmartyr. Förnekar de tillfågnatagna inblandning då blir attackerna något helt annat.

Vad jag försöker göra då jag tar upp den här typen av den ”s.k” konspirations vinkeln är att jag vill framhålla att man hela tiden måste våga ställa sig frågor. Att tänka brett som man så ofta säger inom vanligt polisarbete. Jag har faktiskt tilltro till att utländska och svenska säkerhetstjänster gör ett gott arbete för den goda säkerhetens skull.

Men allt för många föraktfullt rynkar på näsan och avfärdar det som ibland omnämns som konspirationsteorier. Att hitta konspirationer, olagliga sammansvärjnigar är är just det säkerhetstjänster i alla tider ägnat sig åt. Så det är egentligen inget konstigt. Det det torde vara så att de med en sådan läggning även arbetar för olika säkerhetstjänster world wide. Det handlar alltså inte om paranoia!

Det som berör mig mest illa är individer och förståsigpåare som gör sig lite finare än andra och väljer att se bort eller ner på de de som ibland kallas konspirationsteoretiker, och vill fördumma dessa människor. Samt framställa dem som halvgalna. Det är att göra det förenkelt för sig och väldigt pretantiöst. Det behöver ju inte vara så att allt en konspirationsteoretiker säger eller hittar är fel. Och till dem som så allt för enkelt avfärdar andra resonemang än det som framställs i media. Sluta lek moraliserande tankepolis. Det är ni som har mentala gränsbommar i så fall.

Här kan ni läsa en artikel om MI5 från BBC. Det finns en hel del matnyttigt att läsa ‘
MI5 faces ‘new realities’ of terror
By Gordon Corera
BBC security correspondent
MI5: under scrutiny – and under pressure
It could have been so different. The story could have been about a textbook operation by MI5 and the police in discovering, penetrating and disrupting the fertiliser bomb plot.

Jag återkommer i eftermiddag.
Tindra-Annette

Kommentera

