NAMNPIRATER BORDE OXÅ FÖRBJUDAS!

dubbelgångarvecka

uppdaterat 20100211 Namnlagen kommer ses över och det välkomnar jag. Tack för det Justiteiminister Beatrice Ask och Justitiedepartementet.

Eftersom det här med pirater är på modet i bloggsfären så tänkte jag ta upp något jag haft uppe tidigare.

Nämligen min ilska mot Sunnes namnpirat. Skriver inte ut namnet för jag vill inte ge henne gratisreklam. Men jag tror ni kan gissa vem det är!

Hennes romanfigur bär samma efternamn som mina barns pappa! Jag vill meddela er det så att ni får det från mig och ingen annan.

Ni har blivit mina vänner så jag tycker att ni kan få veta en annan sanning om författande och skapande. Då vill jag att ni skall veta att tre stycken familjemedlemmar på mina barns fars sida har verkat inom polisen i Värmlands län. Varav nu två är verksamma!

Häromdagen så undrade mina tvillingtjejer hur det går med filminspelningen. Och de sa att de tycker det skall bli pinsamt när filmatiseringen av den värmlänska deckardrottningens alster går upp på biograferna i höst.

Sälvklart har jag försökt att kontakta författarinnan och produktionsbolaget Yellow Bird production men utan framgång. Jag fick till svar från producenten att det var en slump. Ja även om det är en slump så drabbar denna slump tredje man som jag hävdat tidigare. Och det är inte enbart av godo. Så mycket kan jag säga.

Upphovsrätt i all ära, men rätten till ovanliga personnamn måste också bevaras och lagen måste förstärkas så att man lättare kan beivra sådan här hantering.

I synnerhet då man tar ett såpass ovanligt efternamn som det här handlar om. Så till er med ovanliga eller sällsynta efternamn. Se till att ni kollar upp så att ingen olovades utnyttjar ert namn för egen vinnings skull.  I min värld är ovanliga efternamn att jämställa med ett varumärke. I synnerhet då vi nu producerar så mycket eget material på bloggar och liknande.

Tindra-Annette Broström.

Kommentera

