SKALL MAN VERKLIGEN STÅ UT MED ALLA INTEGRITETSINTRÅNG

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/annette%202.jpg
Hej igen..Ibland blir inte allt som man tänkt sig…men nu är jag tillbaka.

Tack ni trogna som har varit inne och tittat till min blogg då jag varit borta..
*************

Jag läste om ökningen av registeruttdrag och jag vet att jag haft det uppe tidigare…

Det är tydligt att vi går mot allt hårdare tider.. Att se Dick Malmlund Svensk Handel sitta och försvara vissa åtgärder är för mig en gåta. Att Svensk Handel har problem med personal som stjäl kommer man knappast åt genom att de som söker arbete skall visa uttdrag ur belastningsregistret. Eftersom de som oftast gör den här typen av manövrar har ett s.k snövitt förflutet och är kritvita i dessa register. Det här är inget annat än diskriminering och företeelsen smyger sig in här och var i samhället. Vi måste vara observanta på dessa fenomen likväl som vi skall vara vaksamma på andra ohälsosamma särdrag i samhället. Men vi måste sluta leka moralpoliser..

Och att höra herr Malmlund säga att man vill hjälpa de som har en brokig bakgrund, med att de skall säkerhetsprövas är kvalificerat skitsnack. Den här veckan leder han hyckleri och floskelbingon.

Det måste finnas andra sätt att komma åt de som nu tänker sko sig på ett företags bekostnad. Nu var herr Malmlund tydlig med att det är en samlad bild som en presumtiv arbetsgivare måste ta i beaktande. Men det här är en sorteringsmetod som ger dålig smak i munnen. Nedan ser ni mitt inlägg som jag skrev i april

Arbetssökanden måste visa sitt straffregister.

Den något annorlunda och indirekta och strukturella diskrimineringen har alltså börjat visa sitt janusansikte. Och de som står i skottgluggen denna gång är de som begått brott av typen misshandel snatteri bokföringsbrott knarkinnehav och fortkörning. Dessa personer gallras bort. Peter Jäger, handläggare vid Rikspolisstyrelen, RPS säger till Metros reporter, -att de fått mer att göra och det visar siffrorna också. 2004 var antalet privatpersoners icke lagstadgade utdrag ur straffregistret bara 51.108 och förra året 2006 86.838.

Jag anser det här gått till en överdrift, och jag vet att jag tidigare har hävdat att den här typen av diskriminering pågår i allt större omfattning. Lägg därtill de som inte kommer på anställningsintervju för att de har betalningsanmärkningar hos kronofogden. Jag tror inte någon rekryterare eller personalhandläggare skulle erkänna att man söker på människors inkomst, men det tror jag att man gör. Detta för att kolla en människas redbarhet. Bort med personnr och inför ett annat system i rekryteringsprocessen snarast är min uppmaning.

Det är inte så att jag är helt oförstående till varför de med misshandelsdom bakom sig kanske inte skall arbeta inom vård eller barnomsorg. Men det får inte bli inflation i dessa s.k. privata säkerhetsprövningar.Det finns ju som bekant fall inom rikspolisstyrelsen och även andra myndigheter där individer blivit dömda för allvarligare brott och som ändå får ändå behålla sin tjänst.

Jag tror inte egentligen man kan utläsa så mycket av en persons belastningsregister. Och hänsyn måste alltid tas till vilken historia som ligger bakom ett begånget brott.

Det är fortfarande domstolens sak att pröva och döma en en kriminell handling
Jag tycker det känns väldigt diskutabelt att privat näringsliv och kanske även andra sektorer, har sin egen lilla informella säkerhetsprövning för att bedöma en människas anställningsbarhet. Och jag litar inte på att bemmaningsföretagens konsulter har den kompetens inom beteendevetenskap som krävs för att göra den riskbedömning/riskanalys som ev skulle behövas.

Säkerhetsprövning är en fråga för de som normalt hanterar denna kategori av riskbeteende, nämligen säkerhetspolisen SÄPO och då gäller det som bekant allvarligare saker som hot mot rikets säkerhet eller organiserad brottslighet. Och inte ens de klarar av att kartlägga och beivra all den illvillighet som breder ut sig. Så det torde väl vara ett tecken på att skulder och ett kriminellt förflutet inte ger det utfall man skulle önska sig…

Och personligen tror jag att de med snövitt förflutet kanske är de som borde synas närmare i sömmarna, eftersom det verkar vara de som ställer till med mest oreda.

Till och med Beatrice Ask vår justitieminister ansåg ju att den som sonat sitt brott skall beredas ny chans att komma in på arbetsmarknaden.

Kom i håg att bakom varje orätt handling finns en historia!

Ilsket och uppgivet.

Tindra-Annette

Kommentera

