*NAMNPIRAT* DÄRTILL VAR JAG NÖDD OCH TVUNGEN!

 

Verba Volant, Scripta Manent,
Det talade ordet förgår, det skrivna består!

Hej

jag känner att jag måste förklara mitt motiv varför jag offentliggjort mina barns far och har synpunkter på Helene Turstens författarskap.

Låt mig först säga att jag har inga åsikter på innehållet i sig. Då hon i sitt författarskap beskriver sådant som kan vara av allmängiltig natur. Även om det finns kusliga likheter i en bok..

Det jag opponerar mot är att namnpiraten och hennes agenter och hjäplredor inte gjort den grundläggande bakgrundskontrollen.

D.v.s att ingen med den fiktiva romanfigurens efternamn arbetar på polismyndighet, försvarsmakten eller annan blåljusmyndighet i verkligheten.

Hon säger öppet att hon fått inspiration genom sin man, som är fd polis. Då uppstår ett tvivel, en osäkerhet, en fråga, inom mig.

Arbetade hennes make i Värmland som polis?

-om han gjorde det borde han känt till att det fanns yrkesverksamma poliser som bär namnet. Och om man lägger ihop några pusselbitar så blir namnpiratens författande direkt utpekande mot denna familj.

Efter direkt fråga från mig till polisfamiljen i Karlstad så har ingen kontakt tagits från hennes sida. Varken via ombud eller henne själv.

Jag har delgett er min historia eftersom jag ville berätta min skildring. och känslorna som uppstår då sådant händer. Jag vill understryka att det som hänt mellan mig och fiskalen har hänt, och jag har ett delansvar i det. Såren finns kvar men går att bearbeta.

Men jag känner även lojalitet mot de övriga i släkten. Och det är alltså de som drabbats av denna ganska oförsiktiga handling.

Många människor skildras av närstående i böcker, filmer, dokumentärer samt biografier.

Därför är det viktigt att också göra Polismyndigheten och Rikspolisstyrelsen, samt även Försvarsmakten uppmärksam på fenomenet.

Då sådana här saker kan utsätta andra för risk eller obehag. Och i värsta fall är de totalt ovetande. Så var det för oss.

Jag kommer att tillsända Rikspolisstyrelsen ytterligare en skrivelse angående förfarandet eftersom hennes författande drabbar någon som arbetar i ett  riskyrke.

Tindra-Annette Broström
Tvillingtjejerna Broström, (Huss)
Sunne

One Response to *NAMNPIRAT* DÄRTILL VAR JAG NÖDD OCH TVUNGEN!

  1. […] är namnpiraten på piratförlaget, en kvinna  med “stentur” och hennes duktiga poliskvinna som […]

Kommentera

