EXECUTIVEN ÄR VÄL OXÅ DE SOCIALT EXCLUDERADE

 

 

https://i2.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/Me%20in%20da%20room.jpg

Hej

Arbetet har satt igång i folkviljans palats och jag bävar för höstens offentliga debatter och medierapportering. Vi kommer att få höra begreppet utanförskap oräkeliga gånger.

Jag har skrivit om det förut och att jag reagerar på att man så ofta använder uttrycket. Vad våra makthavare och de som själva representerar överheten verkar glömma bort är att de själva oxå befinner sig i ett sorts socialt utanförskap. De befinner sig i en annan ände av sammanhanget och det blir svårt att ta till sig av budskapen våra folkvalda försöker förmedla.

Jag skulle villja att våra makthavare tillsatte s.k. utanförskapsråd hos olika myndigheter. De människor som normalt då betraktas befinna sig i utanförskapet kanske kunde anlitas hos arbetsförmedlingar och försäkringskassor för att ge andra som är socialt excluderade råd och stöd. Och på så sätt förmedla en trovärdigare kunsskapsöverföring. Det vore trevligt om politiker och myndigheter försökte använda begreppet mångfald på ett bredare sätt. Inom cognitionsforskning så har man ju konstaterat att man får kvalitativt bättre resultat inför förändringar om man inkluderar de som man skall fatta beslut om.

Visst våra folkvalda politiker kan ägna sig åt att försöka få till stånd en arbetslöshetscharter runt om i landet. Men jag tror inte att deras piska är rätt väg att gå.

Aftonbladets ledare tog häromdagen upp motsättningen mellan att sälja ut allmännyttan kontra de allt hårdare kravenpå dem som befinner sig i arbetslöshetens utanförskap. Detta anser jag är talande för hur man uteslutit dem som nu befinner sig i en annan social kontext i förarbetet till förslagen

Jag skall fundera lite mer under dagen och kanske uppdatera det här inlägget.

Tindra-Annette
Idag softar jag till Budda Bar

eller till comfortably numb pink floyd

Kommentera

