HÅLL KÄFTEN OCH VAR SNÄLL OCH ÄT DIN MACHIAVELLIGRÖT

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/annette%202.jpg 

I natt har tankarna farit runt i min hjärna..sovit dåligt och vridit och vänt.

Insomnian fick mig att ta fram en kär gammal bok.. Fursten av Machiavelli.

Jag och Machiavelli inledde romansen 1977 på Kensington High street. Det var en grek vid namn Pepe som förförde mig med blodröda boots och Machiavelli samt meze.

Jag traskade till hans butik för att köpa mig ett par Tony Mora westernstövlar. Av någon anledning så kom vi in på filosofi. Pepe sa att du kan väl titta in på en fika imorgon då du skall gå in dina boots. Och eftersom jag var ny i stan så tackade jag ja till erbjudandet.

Nästa dag så gav han mig en bok med orden..

-det här är den enda bok du egentligen behöver. Om du läser den och reflekterar över vad som står kan du använda dig av den i många olika sammanhang. Detta om du vill försöka förstå det samhällssystem du befinner dig i. Men läs varsamt och använd ditt sunda förnuft och sälj aldrig din själ till fursten.

Idag så väljer jag att citera Machiavelli och funderar på om jag skall hålla käften och fortsätta äta min machiavelligröt.

Ty likt de landskapstecknare vilka måste stå nere på slätten för att kunna betrakta bergen och andra högt belägna orter, och som går upp för för att iaktta slätterna, bör man vara furste för att rätt lära känna folkets natur och vara av folket för att förstå furstarnas karaktär..

Tindra-Annette

Kommentera

