NAMNPIRAT JAG KÄNNER MIG KLIBBIG AV CORTISOLET

 

Tja vad säger man.

Tja vad säger man.

Jag sover skitdåligt. Corisolet klibbar på min hud. Min vilopuls är ca 100 och kan gå upp till 120.
Jag kanske måste åka till psyk, ett ställe jag inte besökt på flera år. Men det skiter du och produktionsbolaget och medinvesterarna i eftersom du ni är berömda, och måste ta hänsyn till produktplaceringarna.  När kommer dr Jernfeldt att framträda då?

Du är en av de berömda kvinnorna från Sunne. Och människor vill sola sig i din glans.

De ser upp till dig. Det måste ha varit ärofullt att få komma med på din premiärfest i Sunne. Om du hade någon. Men till bion kom de väl. Brobyfolket på jakt efter ” hyckleriets evi gläja” ja så känner jag nu.

Och det är självklart inte ditt fel att jag mår så här. Men din sagolika tur i berättarkonsten blev en trigger. 

Minnen från barndomen tränger sig på. Minnen som jag ville lägga bakom mig. Jag ville nå försoning och få frid. Minnen från det som kallas sexuella övergrepp.

Dofter och fragmentariska bilder gör sig påminda.

Jag måste spruta parfym för att hålla dessa intryck från mig

Det luktar surt, otvättat och fränt. Det är klibbigt. Varmt fuktigt och mjukt. Någon suckar stönar och flåsar..

Jag känner mig smutsig och äcklig. Lukten går inte bort. Fröken smuts blir en struts. En dyadisk personlighetsstruktur har återigen tagit gestalt. En flick/kvinna som är ämnad att leva i ett intervall mellan 0-1

Jag har även gått på BUP. Började då jag var 25år. Men jag heter inte Sophie. Och jag leker inte med tändstickor. Men jag tycker om att dansa. Det vet de som gick på fryxellska samtidigt med mig.

Jag dansade på vår skolas dag. Jag tyckte om att stå på scenen. Men jag valde att undvika det eftersom jag såg vad teaterskolan gjort med min mamma och var rädd om min egen persona.

Skall vi ta yttreligare en parallell då..

Mammas och mormors och morfars hus som de bodde  i Backa utanför Sunne brann ner. Alla min mors minnen försvann från hennes tid i Stockholm. Dels en tavla som en konstnär som heter Ardy Struwer målade åt henne. Hon talar om den än i dag.

Det ironiska i sammanhanget är att du heter Helene, och min mamma spelade Helene i en Moders kärlek. Hon har gått teaterskola men inte Kalle flygare.

Berättade Maina, din föreblild till Irene Huss för dig hur barn kan må i vuxen ålder då de blivit utsatta för övergrepp? Det känns som jag är med i eldsdansen.

Din Irene Huss spelas av en August Strindbergs stipendiat

Beja Lööv

Beja Lööv

 

Berith Broström Persson,..med Ingemar Bergman som förebild. Gestaltande Helen i en moderskärlek. Mamma med schizoid personlighetsstruktur. Ett affektivt symptom

Kommentera

