INTOLERANS ÄR LÄTTARE ÄN FÖRSTÅELSE

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/annette%202.jpg
De senaste veckornas debatt om kränkningar och dödshot mot konstnärer, censur och inskränkningar i yttrandefriheten har fått mig att känna ett krypande obehag.

Jag är säkert inte ensam om att känna så. Det är ju på något sätt mycket enklare att känna sig förödmjukad och förolämpad. Det som vi i dagligt tal kallar för att bli kränkt.

Jag frågar mig ofta om det är möjligt att uppnå det som kan kallas social rättvisa?Och den viktigaste lärdomen är ju då att undvika hämnden som ett styrmedel. Men hämnden finns där och lurar i sublima ageranden som vi först inte tänker på att de kan vara ett verktyg för hämndhandlingar.

Jag kommer nog att läsa boken:
Öppet brev till George W Bush”. ”Paradisets nycklar hänger i helvetet” av Björn Ranelid för att försöka förstå och lära mig ett och annat från en människa som valt ett annat och mycket svårare förhållningssätt till oförrätter som begås. Jag läste en artikel i Aftonbladet i lördags och blev berörd av det han förmedlade via denna artikel och det ligger mycket i det han skrev.

Ska du och vill du hämnas?

– Nej, då skulle jag bli den primitive soldat som finns i vendettans, hämndens och hatets armé.

Ingen vill nog egentligen traska missunnsamhetens stigar. Men är det så lätt att undvika när de flesta processer vi möter i samhället går ut på att människan eller människans handlingar i någon form alltid blir eller skall värderas.

Som människa så dinglar vi oftast i avundens och frosseriets galge. Och av ren lathet så hemfaller vi gärna åt att värdesätta andra samt mäta tillväxt, ära och berömmelse i kvantitet ex i kr och ören istället för i kvalitet.

Tindra-Annette
Blogginlägg jag rekommenderar: Jag praktiserar som uteliggare av Tusenbroder.

Kommentera

