ANDERS BORG-HAR DU KASTAT BORT NYCKELN TILL *UTANFÖRSKAPETS* BO

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/magica%20de%20h%E4x.gif
Då har Alliansen finanshövding med spänstiga steg promenerat drottninggatan ned och lämnat över nådiga luntan till folkviljans palats.

Jag frågar mig efter ha sett finansminister Anders Borg på tv under morgonen om Alliansen befinner sig på ett barns utvecklingsnivå och jag resonerar med mig mig själv, vilka är egentligen Alliansens ideal? Det som ligger till grund för den politik som nu kommer att genomföras för de mest marginaliserade människorna.  Det som inom politiker och mediaekot så käckt och nedvärderande kallas för *utanförskap* Kanske det kan kallas analys vad vet jag.  Men så här skriver svd i alla fall :  att predika återhållsamhet i goda tider kräver en mer avancerad pedagogik. Och mätinstituten visar ju att opinionsbildning hittills inte varit regeringens bästa gren

Om jag skall fortsätta jämföra med barnet då så är det så att barn tycker om figurer som är stora och runda till sin form,om fart och fläkt. De njuter av hissas upp i luften för att fångas av den vuxne.

Barn tycker även om det som kallas Makt. Dvs. Barnet kan i brist på bättre vetande vara elakt mot djur, ex rycka benen av en myra för att se vad som händer eller rycker katten eller hunden i svansen, gång på gång.

Om jag nu dristar mig till att överföra detta till den politik för oss som befinner oss längst bort från arbetsgemenskapen så blir det i klartext så här..

Alliansen värderar och beundrar kvantitet högre istället för kvalitet.

Men storlek är inte det samma som storhet och vissa av inslagen i budgeten kan faktiskt tolkas som missriktad välvilja. Det skall gärna ske med snabba insatser. Gasen i botten, precis som man kör en sportbil. Man är herre över kronans fordon, vilket kan ge upphov till en en berusande känsla.

Tyvärr uppfattar jag att det är så att Alliansen fortsätter att utse de arbetslösa och sjukskrivna samt kvinnor och lågavlönade till problemägare i den nu presenterade finansplanen. Jag är inte imponerad.

 

Allians-qvartetten.

Jag påminner er om om några av det som förr var att betrakta som de borgeliga dygderna, flit, måttfullhet, och ärbarhet. I synnerhet det sista och ställer återigen denna fråga.

Har tillväxten ett Pris och vad får det inte kosta?

Kanske kommer jag att skriva om de här ekonomiska fraserna EBITA och GOODWILL men inte idag.

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/bj%F6rnligan.jpg

Kommentera

