UTFORSKAS ANDRA MÖJLIGHETER ÄN SANKTIONER MOT BURMA

https://i2.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/budda_burma.jpg
OM MANI PADME HUM!
Skriv på ett upprop för Burma här

Uppdaterar idag med att jag kan läsa I DN att UDs taleskvinna i Peking vädjar om lug. Och att Burmas stabilitet bör inte rubbas och inte heller områdets fred och stabilitet. Läs hela här

__

Det gör mig oroad att läsa om förestående sanktioner mot Burma samt det som kan komma att hända i Iran. Och då jag lodar inom mig själv så kommer jag fram till följande:  läs Svd här   5  munkar dödade  DN

Sanktioner eller hot om repressalier eller vapenskrammel kan vara den rikoschett som istället bromsar upp den demokratiska processen i Burma men också i Iran (klicka svd ledare)

Självklart skall vi som globala medborgare visa vårt stöd för den transformation det burmesiska samhället nu befinner sig i, men jag tror även på, att vår inblandning skall ske med varsamhet. Och personligen tycker jag även att det är viktigt för vårt reflekterande att ställa sig frågan.

1. Utforskas andra möjligheter till till stöd, än föreslagna sanktioner mot Burma?

2. I vems intresse skall dessa sanktioner i så fall ske och jag undrar stillsamt om det inte är så att det kan finnas en risk att EU samt USA, ser till ett egenintresse då de uppmanar till åtgärder av det här slaget.

På ytan är sanktionsretoriken förförande och förstålig. Men då vi börjar inspektera vad som döljer sig bakom USA.s tal om straffåtgärder riktade mot enskilda inom regimen har jag svårt att ta till mig budskapet. President George W Bush uppmaning, inför FN general församling framstår då för mig mer som en fodran.

Borde inte vi i den övriga världen som antas veta bättre nu inspirera till dialog och reparerande samtal med regimen istället för att uppmana till avståndstagande.

Kan det vara så att de påbjudna ekonomiska bestraffningarna i förlängningen kan leda till att den inhemska befolkningen får det ännu sämre. Jag tror att det primitiva försvaret och agressorer lättare aktiveras om EU och FN iscensätter bestraffningen.

Talet eller antydan eller någon form av påtvingade inblandningar, typ sanktioner mot Burma kan blockera den egna ledningens, regimens och interna medborgarorganisationers autonoma förmåga till att göra goda och sunda överväganden. Betänkanden som gagnar den inhemska demokratiutvecklingen och dess processer.

-Och vem eller vilka är det som kommer att bestraffas då frun till generalen upptäcker att det inte finns pengar på bankkontot?

På Fredag kommer jag att klä mig i rött för att visa mitt stöd för det burmesiska folket och dess kamp för Demokrati

Omtankar från Tindra-Annette

Så här skriver New York Times idag: klicka

He outlined a tightening of economic sanctions in place since 1997 to aim at specific individuals for the first time. He also announced a ban on visas of those “responsible for the most egregious violations of human rights” and their families.“Basic freedoms of speech, assembly and worship are severely restricted,” Mr. Bush said. “Ethnic minorities are persecuted. Forced child labor, human trafficking and rape are common.”

Läs Washington Post. klickaTom Malinowski of Human Rights Watch has consulted with administration officials on the matter. ”Even though the generals in Burma are profoundly isolated from their own people and the world, they still have to bank somewhere and that makes them vulnerable,” he said. ”There’s a vulnerability that’s never been exploited by the international community. If they can’t bank anywhere, they can’t buy things, including guns.”Malinowski added that leaders of the junta may be surprised to find their access to cash cut off.

”It will have an impact,” he said, ”when the wife of the leading general walks into his bedroom in the morning and starts screaming at him, ‘What happened to our money?’ ”
https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/Munkar%20i%20burma.jpg

2 Responses to UTFORSKAS ANDRA MÖJLIGHETER ÄN SANKTIONER MOT BURMA

  1. minorityofone skriver:

    Du har helt rätt, som jag ser det! Bojkott är inte vägen, och att ytterligare isolera dem som redan är isolerade är verkningslöst! Titta bara på USAs fullständigt meningslösa bojkott av Castros Kuba – vad har den åstadkommit under alla år den pågått?
    Mer på min svsnska blogg http://carl-jacobson.blogspot.com

  2. Tack för kommentar.

    Nej jag tror inte sanktioner är rätt väg att gå..faktiskt.. Det måste finnas andra lösningar också..

    Må så gott och jag var inne och kikade på din sida och gav en kommentar..

    Tindra-Annette

Kommentera

