FREE BURMA: FN’s FORMULERING UPPFATTAS SOM MILT KLANDER

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/buddha22.jpg

Jag var inneBurmakommiténs hemsida, man uppmanar att skriva till utrikesminister Carl Bildt ang. den Svenska hållningen i Burmafrågan. Nu är jag inte lika förtjust i FN formuleringen som Carl Bildt tycks vara och som man kan läsa om i DNMen jag kan hålla med om att det kanske är mer verkställigheten i formuleringarna som räknas, och personligen är jag nyfiken på vad de ”smarta” sanktionerna kan komma att innebära. Om FNs formulering kan jag säga så här för att uttrycka mig försynt.

Det är djupt beklagligt att Säkerhetsrådets medlemmar inte har politiskt mod att spetsigare anmärka på Burmesiska Regimens despoti och dess militära lednings stridslystnad. Och jag är benägen att hålla med om att ”Det är dags att den svenska rege­­ringen går från ord till handling och kraftfullt agerar för en tuffare politik gentemot den burmesiska militärdiktaturen” källa svd brännpunkt.

Som formuleringen lyder nu så kan man värdera FN’s upptuktelse och klander, som en mild form av ogillande.

Jag lägger ut en länk här till en ”engelsk dirty list” på företag som handlar med Burma och jag slår vad om att om vi kollar noga så gör flertalet affärer med Sverige..

Tänkvärt är också att Burma har mycket ädelstenar  bla jade och rubiner som de exporterar. Det här är något som det även finns anledning att titta över inom svensk juvelerarnäring   

Det har ju varit en världsomfattande demokrativecka denna vecka. Och om vi inte kan få till en genuin och uppriktig dialog hemma i familjen ang våld och våldsutövande. Då kommer vi svårligen att klara av det i Globala sammanhang.

Och jag hoppas att vid dagens manifestation om våld och misshandel att några tar på sig rött och tänder ljus för de förtryckta och dödade i Burma men också för civila som dödas i Irak och vid andra oroshärdar i världen.

Nedan kan ni läsa om att Kina tycker att Burma skall klara av sina egna inre angelägenheter:

China calls on Myanmar to solve its own problems

Kommentera

