VAD KAN DEN VERBALA DISTORTIONEN FÅ FÖR KONSKEKVENSER?

Rubriken är satt som en fråga jag har brottats med länge nu,  jag kan tyvärr inte ge något svar.

Ansvar, att ta ansvar. På engelska, responsibility, ansvarskyldighet eller accountability. Att hålla någon ansvarig eller åtalbar. Moderna termer som förekommer allt oftare på den politiska arenan eller vid olika myndighetsutövningar. Och uttrycken är omstridda.

Dessa beteckningar utnyttjas i ett mer beräknande sammanhang, då vi medborgare skall frestas att tro att politiker eller makthavare praktiserar någon form av ansvarighet. Som vanligt så betyder det skilda saker beroende på vilken värdegrund man erkänner sig till.

Jag känner personligen att jag börjar tröttna på den verbala distorsionen som jag matas med. Och det är plågsamt att behöva få se sådana påtagliga eufemismer. Dessa mildrande omskrivningar för dödande och tortyr som den högsta politiska ledningen tillhandahållit oss på senare tid.

Och jag undrar vem som skall hållas ansvariga för denna sarkastiska och bedrägliga och farliga ordlek.

Vilka signaler skickar den här verklighetsförvanskningen, den här nya referensramen ut mot det demokratiska samfundet?

Vilka effekter kan detta få på sikt vad gäller lokala men även det globala utvecklingsläget?

Omild Behandling= Tortyr

Djupt beklagligt= Legitimering av förtryck, och utövande av våld på civila.

Neutralisering och oskadliggörande av hot= kan betyda Säkerhetsmord

Läs här en artikel som heter:
Making accountability accountable
Av Georg Lakoff Glenn W Smith..

One Response to VAD KAN DEN VERBALA DISTORTIONEN FÅ FÖR KONSKEKVENSER?

  1. LeoH skriver:

    Vi är oftast så eniga, att jag inte har något att tillägga. Vill bara berätta att jag följer din blogg med stort intresse. Ditt solidaritetsarbete för Burma är verkligen beundransvärd!

Kommentera

