FÖR KÄNNEDOM: SKATTEFUSK HETER NUMER SKATTEFEL

Då läste jag en artikel som fick mig att återigen fundera över vilket språkbruk vi bespisas med. För det verkar som om det skiljer sig åt litegrann. I dagens DN kunde jag nu bli informerad om att att det föreligger ett svinn till skattekassan på ca 133 miljarder.

Det är oroväckande mycket pengar men sedan kom det roliga och som fick mig att dra på mina smilband..

så här står det att läsa:

”Skattefelet från mikroföretagen handlar till stor del om svartjobb:
svart försäljning av varor och tjänster och svarta löner.

Om någon politiker oavsett politiskt paraply hade kommenterat i ärendet så hade dessa skattefel snabbt döpts om till fusk. Samt att smuggla eller ha svart arbetskraft trodde jag var en brottslig handling enligt brottsbalken. Men det kanske är fel? Och jag undrar lite svartvitt,

är det någon som har en kontrollspindel till övers, för att stävja nygälden och nyfuskandet. Ni kan även läsa detta inlägg som jag skrev 24 sept  under rubriken

ANSVARSFULL FINANSPOLITIK OCH LÄMMELTÅGET TILL ALLMOSEFABRIKEN :

Jag hoppas mycket på den teknik som som kallas Benfords lag så riksrevisionen kan upptäcka tveksamheter i finansplanen. Men även att det skickar spindlar till olika representanter inom entrepenörsskrået.

En kommentar till FÖR KÄNNEDOM: SKATTEFUSK HETER NUMER SKATTEFEL

  1. […] du ha vitt?” Det är en inställning både för stora och små i detta avlånga land. Man fuskar med skatterna. Det har hänt att jag svurit över det där skattesystemet där fusk ingår, egentligen får för […]

Kommentera

