SKATTETRÅLANDE

https://i0.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/%F6vervakning.jpg
Bilden används med tillstånd av MOA.

Vet inte vad jag skall säga om Skatteförvaltningens trålande i fiffelhavet utan att det blir opassande.

Jag tycker å ena sidan att det är bra att skatteförvaltningen skall sätta åt dem som begår *felaktigheter* i sin skatteredovisning.

Jag välkommnar att fokus tas från de fifflande och fuskande socialförsäkrings-tagarna en stund. Jag har misstänkt länge att då vanliga människor skulle kunna komma att hamna i skattefiskarens garn och till och med granskas, så skulle det bli högröstade ramaskrin från dem som aldrig begått skattefel. Fler än var tredje svensk ägnar sig åt fusk med trygghetsersättningar, arbetstider eller svartjobb

Skattebossmyndigheten, tax-capi di tutti capi, repriserar en lyckosam formel från andra världskriget. Kan man inte fånga fifflare småskojare, samt bovar och banditer med hjälp av vanlig lag, så duger skattelagstiftningen. Al Scarface Capone dömdes till 11 års fängelse för skattebrott. Det hade varit mer klädsamt om skatteförvaltningen inledde en dialog i stället för skattetrålandet . Då hade Internet Service Providern ISPn villigt hjälpt till med att lämna ut uppgifter om dem som de skäligen eller sannolikt misstänker för skattefel, pedofili, eller terrorism. Dags att förstärka PUL omgående.

Skattefusk eller fel skall bekämpas. Men medlen helgar inte ändamålet om man fortsätter att nalla på den personliga integriteten.

Jag återkommer då jag lugnat ner mig för nu gnisslar jag tänder och bloggpromenerar för att hitta syre…..Morr…

läs Oscar Swartz blogg samt även kommentarerna…

https://i0.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/Svarta%E4nkan.jpg

Kommentera

