NOLLTOLERANS MOT SJÄLVMORD I HÄKTE

bojor1

Och så händer det igen. En människa begår självmord i häktet. Jag undrar när det ska rensas upp i häktes och arrestträsket

Inför nolltollerans. Det är helt oacceptabelt att en människa ska ta sitt liv i cellen. Nu har det hänt ett antal gånger. Västra Götalands polisdistrikt och i Stockholm och i Umeå. Nedan kommer min egna lilla anvisning för att höja rättssäkerheten för de intagna /omhändertagna.

Jag skulle kunna tänka mig att ha en kamera i polisbilen också. Så att inget otrevligt händer. Kan taxi ha kameror i bilen med bevekelsegrunden att det ökar säkerheten för chaufför och kund så kan vi väl tänka oss att vi kan anföra samma argument för polisens radiobilar.

Men det är klart det här kommer att möta motstånd från facket eftersom det förmodligen inkräktar på personalens personliga och professionella yrkesintegritet.

Vi kan ta en parallell. Numer så har polisens fordon GPS sändare. Vissa konstaplar tyckte kanske inte det var så festligt att dessa manicker installerades. Vilket då innebär att arbetsgivaren RPS kan kontrollera att patrullering verkligen sker. Förr kunde det nämligen förhålla sig så att de ”utmattade” konstaplarna parkerade fordonet och tog sig en liten powernap på en timme eller två. Om de eller denne sov i radiobilen alltså.

1. Inför kamera och ljudövervakning i korridorer till arresten och häktet så att Häktespersonalen verkligen utför den okulära besiktning som skall göras regelbundet och vid de tidsangivelser som reglementet stadgar.

2. Larmknappen inne i arresten bör vara kopplad till en dator så det går att kontrollera loggfilerna, när och om den intagne tryckt på larmknappen och om häktes eller arrest personal besvarat larmet och vad som sägs då knappen är intryckt.

3. Inför kamera och ljudövervakning i Polisens radiobilar.

Högaktningsfullt

Laura Nickel

One Response to NOLLTOLERANS MOT SJÄLVMORD I HÄKTE

  1. […] I morse såg jag på nyheterna att Regeringen lagt fram ett förslag om Nollvision, ang. självmord. Jag tyckte det var bra redan då jag läste om det I dn i februari. Och ni vet att jag förordat ett förslag som har en liknande tanke gång och det är nolltolerans mot självmord i häktet […]

Kommentera

