BEATRICE ASK DUCKAR FÖR HATBROTT


Uppdaterad. 2008 01 17 Tack till kommentatorn för upplysningen ang Eva Tiby ..
I helgen på nyheterna så fick jag klart för mig något som gjorde mig mållös, och det var att Justitiedepartementet inte prioriterar hatbrotten i instruktionerna till polisen för 2008. Eftersom jag fått kommentarer ang hatbrott och att det i någon mån skulle vara rättsvidrigt, vilket jag inte är så övertygad om att begreppet är.  Inte om man mot bakgrund använder sig av formuleringen och tolkningen som finns på wikipedias sida.
Som skäl angavs att man ville invänta polisens rapportering.
Invänta avrapportering men kan du inte läsa innantill det är bara att följa med i media så får vi bekräftat att denna typ av brottslighet har tilltagit. Hatbrotten ökar och det sker någon form av kränkning och hot och våld med dessa förtecken varje dag.

Prio ligger förmodligen på att jaga presumtiva fildelare som jag inte ens tror polisen vill jaga i den omfattning som våra politiker bestämt sig för att de skall göra.

Hur ska vi göra med en Justitieminister som dessutom gömmer sig och inte vill kommentera frågan på nyheterna. Den tystnaden är inte bra så klart.

Vi lägger ner miljarder på att reducera osäkerhet för s.k. inhemsk och utländsk terrorism genom de nu sjösatta vässade redskapen

Beatrice Ask. Hur många har dött till följd av terrorism i Sverige senaste året och hur många har blivit utsatta för hatbrott? Att vi ska prioritera den organiserade brottsligheten har jag inga invändningar emot så att ni vet.

Jag skäms å dina vägar Justitieministern och även för dig Tobias Billström som inte förstår att homosexualitet är förenat med dödstraff i Iran . Men så har ni ju knappast bäst i test.

Hatbrott prioriteras inte längre tv4

Polishögskolan tar bort hatbrottskurs äldre artikel DN

COMPARISON OF HATE CRIME RATES ACROSS PROTECTED ANDUNPROTECTED GROUPS

5 Responses to BEATRICE ASK DUCKAR FÖR HATBROTT

  1. Tobias skriver:

    Begreppet hatbrott är rättsvidrigt och skrämmande.

    Vi har alla rätt att tycka och säga vad vi vill. Polisen och domstolarna har INGEN rätt att registrera eller döma våra åsikter och tankar. En misshandel är en misshandel, våldsverkarna ska få sina straff, men det ska inte spela någon roll vilka åsikter denna har. Vi ska alla vara lika inför lagen, eller ska personer med politiskt inkorrekta åsikter behandlas annorlunda?

    Jag kan inte tänka mig att ni verkligen tycker så här, ni har säkert behjärtansvärda motiv, men ta och fundera en stund så kommer ni inse det fullkomligt absurda och inhumana med denna idén.

    Slopa begreppet hatbrott!

  2. Hej Tobias,
    tack för din kommentar och det är en intressant vinkel du framför. Jag har nosat i samma tankegångar. Men jag håller inte med om att det skulle vara rättsvidrigt inte när jag läst på mer.

    Begreppet hatbrott är en form av distorsion, och jag har funderat på hur begreppet uppstått om det är en mediakonstruktion. Ur rättslig synpunkt så hoppas jag att brotten behandlas så som du beskriver. Att begreppet mord behandlas och beaktas som ett mord i den juridiska bemärkelsen

    Men jag liksom många andra skriver på känsla och ibland lite oreflekterat. Det här inlägget var ett sådant som kom från hjärtat.

    Det jag tyckte var mest beklämmande var att vår jutitieminister inte bemötte kritiken direkt och var tydlig i hur hon uppfattar saken.

    Ang likhet inför lagen är jag enig på det teoretiska planet men sedan är det en helt annan sak hur det ser ut i verkligheten. Det finns det skrämmande exempel på. Utan att gå in på politisk inkorrekthet och även det som ibland betecknas som rättshaverister som jag även värjer mig emot.

    Åsiktsfrihet och yttrandefrihet är demokratiska rättigheter fundament vi alla skall värna om är men i en rättighet ingår även skyldigheter.

  3. Jea skriver:

    Hej!
    Om jag inte minns helt fel så tror jag att själva begreppet hatbrott myntades av Tiby på kriminologiska institutionen.

    Mvh
    Jea

  4. leffe45 skriver:

    Är inte ”hatbrott” diskriminerande mot oss svenskar? Om jag förstått saken rätt så kan inte vi anmäla någon för hat mot oss svenskar. Däremot kan religiöst trogna människor (muslimer, judar, kristna) anmäla t.ex en ateist för hatbrott.

    År 2006 tog Brå över hatbrottstatistiken från Säkerhetspolisen (Säpo). I statistiken delas hatbrotten in i fyra underkategorier: brott med främlingsfientliga, antisemitiska, homofobiska och islamofobiska motiv. De enda som kan räknas in i kategorin ateister
    är i så fall homosexuella.

    Under år 2006 identifierades hatbrottsmotiv i totalt 3 259 brottsanmälningar. I majoriteten av dessa, 2 189 anmälningar, var motiven främlingsfientliga. Därutöver bedömdes att det förekom antisemitiska motiv i 134 anmälningar, homofobiska motiv i 684 och islamofobiska motiv i 252 anmälningar.

  5. Hej Leffe och tack för din kommentar och det du tar upp är också intressant och jackar i Tobias kommentar och mitt svar där var att etiketten hatbrott är en form av distorsion i en bemärkelse

    Men att sedan finns det brott som riktar sig mot speciella grupper i samhället, och som sagt vi får inte heller värja för att våga tala om det omvända. Det som du då påpekar skulle vara hatbrott mot svenskar. Svårt och säkerligen mycket skrämmande för många. Även för mig.

    men nödvändigt. Och tack för din upplysning ang BRÅ ochj statistik. Och hoppas du har en fortsatt fin dag /vecka

Kommentera

