GODMORGONSOFFOR OCH SOFFANALYTIKER

wasp

Bzzz Bzzz BZzz Shit happens

Jag har nog blivit lite överkänslig och trött och gnällig. Och inatt så var vargtimmarna fördjävliga usäkta klartexten. Förresten har FRA passat på att i öppenhetens namn utnyttja lite bandbredd och lagt till en sida på sin site. Den nytilkommna sidan heter just klartext,. Ära vare den opaka transparensen. 
Hurra för FRA! Nåväl att att forcera deras skriftalster överlåter jag till tolkningshugade. Jag kommer i alla fall att behålla min foliehatt på ett tag till, ifall jag över eller undertolkar budskapet. Mina mindsets är ganska rigida, har jag fått veta.

Emellertid har jag länge grubblat på varför representanter för de ledande tidningarna samt andra proffstyckare skall få lägga beslag på allt analytikerutrymmet i godmorgonsoffan. I synnerhet på fredagarna, då veckan skall sammanfattas

Har inte ledarskribenter och tidningsredaktörer en egen pappersmegafon att framföra sina betraktelser och utvärderingar i. Tror medarbetare på TV att en majoritet av samhällets medborgare är illitterata. Fast vissa ledarskribenter är otroligt vassa och skall därför vara med,  men inte hela tiden.

Vissa som representerar tankesmedjor far ibland ut i rent fördomsfulla utspel vilket är påfrestande att titta på. Det vore ytterst angenämt om någon av kanalerna kunde uppmärksamma de andra duktiga varadagsanalytikerna som finns i bloggosfären. Jinge, opassande, mina moderata karameller m.fl

Jag har läst många träffsäkra blogganalyser av händelser inrikes och utrikes. Och där har faktiskt en del av tidningarna blivit en bra förebild.

Jag uppskattar verkligen att  att få läsa ”vanliga” människors insikter om politiska händelser via bloggar. Det ger mig faktiskt mer, och sedan är många tillmötesgående nog att ange källor till sina kommentarer eller länkar. Upplysande, bra och höviskt.

Om SVT och TV4 varje vecka eller månad bytte ut en del av floskelanalysen till vanliga människor med åsikter så vore det ärligare och uppfriskande.

Ja, kanske till och med en utveckling av demokratin och av yttrande/åsiktsfriheten.

Personligen tycker jag minsann det vore mer fängslande att få veta vad den vanliga människan med ett vanligt yrke anser. Det är mer medryckande än dem som har proffstyckeriet som yrke och får betalt för att hysa en åsikt.

innerligt,
Läs FRAs Klartext arkiv

En kommentar till GODMORGONSOFFOR OCH SOFFANALYTIKER

  1. Micke Håkansson skriver:

    Hej och glad midsommar !

    Skulle nu regnet ösa ner i midsommarhelgen så kan jag dela med mig av lite mer läsning.

    Uppdatering har gjorts.

    http://www.totalskandal.se

Kommentera

