NÄR SKA VISSA FÖRSTÅ ATT TORTYR INTE FUNGERAR.

https://i0.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/Me%20in%20da%20wood.jpg

Ibland blir jag enormt frustrerad, och det är då jag läser om de medeltida tortyrliknande metoder som vi möjligen kan anta att de används runt om i världen. Det är det som jag då även vill benämna för en sorts vulgär display of power.

Display of Power kom jag först i kontakt med när jag läste en artikel om Putin och jag tycker det är en bra inramning, frame för det säger otroligt mycket. Artikeln jag läste var den här. Putin’s bare chest is a display of power best kept secret

Hänsynslösa förhörsmetoder används då någon vill ha fram någon form av fakta angående omständigheter. Som ni vet har jag haft temat uppe tidigare, och vi kan nog hålla på att diskutera om dess vara eller icke vara i all oändlighet. Jag anser det är genant och besvärande att läsa de pendlande och oprecisa svaren som Michael B. Mukasey häver ur sig så fort han får frågan om waterboarding är tortyr och om metoden var laglig då den genomfördes. Att tekniken har använts är ju ingen statshemlighet längre, som jag påvisade i ett nyligen publicerat inlägg. Och nu finns det indikationer på att George W Bush d.y personligen kan ha godkänt metoden.

Det som blir helt obegripligt är att ett modernt upplyst och demokratiskt land som USA har en så medeltida inställning. Det påminner lite om inkvisitionen då dessa metoder användes för att få fram om någon möjligen var häxa eller utövade häxkonster.

Och krigsherrarna verkar tro att det är den enda möjliga vägen att få fram fakta i oroshärdar exempelvis som Afghanistan och Irak. Eller då det handlar om förmodade terroristaktioner någon annanstans i världen

Nu är det utan tvivel inte så att de amerikanska trupperna är ensamma om att utöva denna form av kränkningar och övergrepp. Men frågan återstår, vilken trovärdighet har svar givna under denna behandling?

Läs..Mukasey Hints at Wider CIA Probe

Mukasey’s confession

Fear of looking weak by Dan Froomkin

Guardian Unlimited
US attorney general hints at Bush’s permission for torture


Läs om Zimbardis nya bok Lucifer effekt och fängelseexprimentet

One Response to NÄR SKA VISSA FÖRSTÅ ATT TORTYR INTE FUNGERAR.

  1. […] utövas lite varstans inom politiken i  världen just nu. Men på fackspråk kallas det nog display of power om jag inte minns alldeles […]

Kommentera

