RISK FÖR TILLITSKOLLAPS NÄR BLOGGARE AVSKEDAS

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/annette%202.jpg
Tillitskollaps eller bristande tillitsetik, det är så jag vill beteckna det som sker då ett företag eller en myndighet-migrationsverket väljer att avskeda en anställd för att de skriver ngt olämpligt på en blogg.Den här typen av oproportioneliga bestraffningar/munkavlar är kontraproduktiva då det gäller de anställda och konsumenters tillit/tilltro till produkter/tjänster. Herregud det var en blogg det handlar om och inte bedrägeri i 50miljklassen

Att välja avsked som agerabeteende spär på osäkerhet, och kan ge bränsle till sovande konflikter intraorganisatoriskt. och jag håller nog med Birgitta Elfström att ledningen borde rannsaka sig själva för det finns nog viktigare saker att ägna åt än sig kritisera någon för deras åsikter

Jag plockade fram en bok som heter Tillitskrisen av Peter Stevrin. På sidan 81 står att läsa. ”Tillit är lika bräcklig som robust. Det bräckliga består att många gånger är lättare att förlora den tillit jag byggt upp, än att återfå den igen. Det robusta består i att tillit – men kanske främst misstro -ändå står emot förändringar av olika slag”

De som arbetarmed branding( varumärkesbyggande) eller med Customer Relation känner väl till fenomenet Butterflyeffekten- att en liten fjärils rörelser till slut kan orsaka en tornado. Dvs. att det förfarandet som Procter & Gamble men även Migrationsverket ägnade sig åt då de sparkar en enskild kan göra att man tappar tilltron till företaget/myndigheten och dess totala varumärke och inte vill ha med dess produkter/tjänster att göra.

Har man en hemsida full av floskler av den här typen P&G:s varumärken och de människor som arbetar i P&G är avgörande för P&G:s framgång. Det är människorna i P&G som förverkligar våra värderingar när vi fokuserar på att göra vardagen lite bättre för världens konsumenter. Vi vill skapa en arbetsmiljö som främjar personlig utveckling och som stöder en balans mellan arbete och fritid för våra anställda. Eller är transparenslyriker och förordar öppenhet och tolerans samt mångfald Då gäller det att leva upp till personal och klienters/kunders förväntningar

-här har P&G Procter & Gamble samt Migrationsverket verkligen lyckats att misslyckas i ett enskilt fall.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: