När jag belade Rosenbads-Knatte, Fnatte och Tjatte oralt kompaniförbud i samband med Lejonborgs avgång

Kände att jag var tvungen att repricera ett inlägg jag gjorde på moderbloggen  2007-04-24 12:44, och som Redigerad: 2007-05-02 16:14, Det i samband med Lejonborgs avgång , Titeln var då.  LEJONBORG VÄNSTER HÖGER OM-GIV AKT PÅ MAJOR BJÖRKLUND

Då kom avgången som många folkpartister väntat på. Igår avgick Lars Lejonborg och jag tyckte han gjorde det med flaggan i topp. Men jag kan hålla med om att det kanske var lite försent. Och jag kan tycka att det var en gnutta ofördelaktigt att låta honom vänta så länge på Stockholms besked. Jag tror de visste åt vilket håll vinden blåste så de kunde ha gett honom ett förhandsanvisning. Nu tycker jag att han gjorde det med hedern i behåll och jag ser honom gärna som minister.

Det jag har att säga om spionskandalen har jag delgett min folkpartistiske riksdagsledamot .Och jag ansåg då det hände, att alla har ett delansvar. Så det går inte att peka ut syndabockar. Man får vackert be om ursäkt och läsa vad etikgranskningen gav för utslag. Sedan är det dags att lämna detta och gå vidare.

Nu tycker jag att folkpartiet kan plocka upp Lejonborgs ängslan. Han antydde att han personligen var lite orolig för den massiva övervakningshysterin som är på gång i samhället. Jag lystrade extra noga för jag blev förvånad över att Lars Lejonborg berörde Bodström, Johan Pehrsons storebrorssamhälle.

Och Lejonborg har ju inte protesterat speciellt påträngande tidigare. Övervakning var ju lite av Johan Pehrsons hjärtefråga då han agerade som ordförande i justitieutskottet. Idag vill Folkpartiets gruppledare samt socialutskottets ledamot kräva rättsliga reformer för att mer tvång i öppenvården ska bli möjligt. Nej honom vill jag heller inte ha som ledare!I nyhetsprogrammen i morse gjordes utvärderingar och analyser. Att valet till partiledare nu kommer att stå mellan två kandidater anser jag inte vara så självklart.
Vad har egentligen Major Jan Björklund åstadkommit mer än skolpolitik. Jag har läst hans tal. Och hans CV vittnar endast om att han valde politiken som yrke efter att ha tjänstgjort som officer ett antal år inom försvarsmakten. Min uppfattning om Björklund är att han är van att peka med hela handen och hans ton i sitt tilltal anger att han är rutinerad i att utdela order.
Men är han en ledare som kan förmedla en vision till dem som nu känner att de blivit för toppstyrda av entouraget kring Lejonborg. Dessutom är han en del av denna batongeskort.
Och eftersom majoren kommer från en Command and Control (hierarkiskt styrd) verksamhet, och även skolvärlden är en sådan, så tror jag att det kanske blir lite av en verklighetschock om han kommer till en allt för ostrukturerad miljö.
Fokusgrupper om socialliberala värden och liberal politisk filosofi kanske kan verka pressande för den ordningsamme Majoren och orsaka stresssymptom. Jag hoppas att han inte sover med boken om kriget av Carl von Clausewitz under huvudkudden
Nej, jag vill inte se Björklund som partiledare. Han har säkert de ledaregenskaper som krävs. Och han har förmodligen deltagit avancerade ledarskapsutbildningar typ UGL utveckling grupp ledare, så jag betvivlar inte hans ledarskapsförmåga. Men jag har fått nog av batongliberalismen. Den är för hård och för kall. Inom ledarskapet så talar man nu om det autentiska ledarskapet och jag vet att man är trött på tjat om UGL i olika sammanhang.In med något nytt och frächt som reflekterande arbetssätt, till exempel. Kanske kan man genomföra det i arbetslagen på skolor. Majoren skulle kunna få se mycket goda resultat i målen!

Jag vill se antingen Birgitta Ohlsson eller Cecilia Malmström i den ledande positionen, just för att det behövs en kvinna i den rollen och som balans till männens dominans inom alliansen. Jag tror även att Birgitta eller Cecilia skulle kunna bli en bra kontrast och motspelerskor till Jack-Russel Terriern Maud Olofsson. Och ytterligare en påläst kvinna behövs som motmedel till Mona Sahlin och den kvinnliga trojkan inom socialdemokratin.

Det kan bli en aning för stramt med en fjälljägare som statsminister, Major Odenberg som Försvarsminister, Major Björklund som partiledare samt en Fänrik Littorin som arbetsmarknadsminister.

Min favorit är egentligen Birgitta Ohlsson för hon kan vara riktigt vresig och bita ifrån i sakfrågor. Sen är hon enormt duktig på utrikespolitik också.

Knatte Fnatte och Tjatte i politisk-stridsmundering får oralt kompaniförbud några dagar.

Jag vill ha socialliberal substans i partiledaruniformen! Bryt batong-kommandokedjan snarast, folkpartikvinnor.Verkställ! Hoppfullt och socialliberal honnör. West Point Style!
”Lead me, follow me, or get out of my way.”
(General Patton)
4 Responses to När jag belade Rosenbads-Knatte, Fnatte och Tjatte oralt kompaniförbud i samband med Lejonborgs avgång

  1. Tack för det! Jag har missat detta första ggn du publicerade det!

    Det håller bra än. Vi känner och kände rätt lika ser jag, föga överraskande.

    Och i dagsläget, hur få Jan Björklund (som jag också vill sparka) att inse att han måste sparka Johan Batong-stolpskottet Pehrson från alla uppdrag som har med rättvisa, juridik och integritet att göra????

    På sitt sätt är ju Johan P en än större olycka än Jan Bj. Både för fp, liberalismen och Sverige.

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/03/med-bocken-som-tradgardsmastare.html

    Bara en grej, varför sätts detta inlägg in i min bloggroll som skrivet för 2 år sedan. Rätt i och för sig, men du repriserar det ju nu i mars 2010.

  2. Hej Lars Erick.

    Nej jag har inte repriserat detta nu men jag var inne och redigerade förut idag. Jag la upp det 13 mars 2008.

    Jag tror nog den inre kretsen kanske inser att J.P är en belastning om man vill försöka få ungdomsväljarna. Men jag är inte optimistisk. På något vis har jag fått för mig att J.B mjuknat lite och kanske lyssnat mer på den socialliberala falangen Vi får se.

    ang J.P så har han gjort så korkade uttalanden att jag blir mörkrädd. Även då han yttrade sig om de med psykiska funktionshinder.

    Med en sådan lagspelare så blir det självmål. Jag är bedrövad och ena stunden ska vi som propagerat mot FRAlagens skrivningar lyssna till vad lagrådet bestämt. Sedan sätter lagrådet ner foten och då är de ute och sneseglar. Det om något är en livsfarlig kommunikativ paradox.

  3. Tindra, nej inte har Johan P mjuknat inte. Möjligen försöker han i publika sammanhang ibland snacka lite strunt för att dölja järnklon.
    Enl interna källor så är han närmast desperat pga att han inte blev justitieminister och nu måste kompensera sig med allehanda vansinniga utspel.
    Men varför vågar ingen att sparka honom åt sidan till en vrå där han inte gör skada?????

  4. Jag menade att Partiledarn mjuknat lite. Ang sparka J.P så har han väl några väljare i personvalskampanjen som sponsrar? Jag har ingen aning.

    Men jag tycker det ärmycket mycket olyckligt om de låter honom hållas. Det är synd om alla fp i landet som verkligen är liberala i ordets rätta bemärkelse. Och stränghet har jag inget emot men det finns gränser.

    J.P har ialla fall anammat det som gatans diciplinering och att mobben ska tuktas. Ordning och reda.

    Utvecklingen bekymrar mig oerhört för han ger de autonoma grupperna bränsle.

Kommentera

