PERSONA PATHOLOGIA -SCHIZOFRENIA AFFECTIVA

Beja Lööv

In memoriam Beja Lööv 380506 090903

Redigerat 2009 06 12

*Beja Lööv– Gudinna från Orions bälte, 5 milj år gammal , en kvinna som hela livet strävat efter att få sin sol i balans
*Journalblad2  Mariebergsklinikerna  1964 04 08
-Insjuknade vid 18års ålder, då hon upplevde att hon hade svårt att tänka och svårt att koncentrera sig. Reagerade på olika färger enligt bestämd färgmall! Suicidtankar.

1963 var hon på bio och identifierade sig fullständigt med filmen blev alldeles chockad av den. Filmen hette Dödsloppet.

1967.05 22 Daganteckning.övl Thulin. Pt bjuder fortfarande samma veka slemlika kontakt som är häftande och utsugande självupptagen och fylld av populärvetenskapliga metapsykologiska termer vars termer och innehåll pt. har sin egen privata tolkning av?

1968. 11.10 pt. får besked om att om hon ska få hempermis ska hon genast gå till sängs. Pt protesterar. Pt läggs i bälte, skriker klöser biter o luggar. Inj 1.5ml haldol. hypnofen1ml. m.m

1974.03 19 Blad nr 91. Dr Jernfält tittar till patienten och misstänker en bursit( ngt som har  med armbågen att göra. (Vilket innebär att författarinnan med stenturs konsult i vapenteknologi fanns som AT läkare vid Mariebergskliniken i Kristinehamn?) Han var ju sedan läkare här i Sunne och jag tror min mormor och morfar hade kontakt med honom, det är i alla fall vad min morbror berättat.

81.10.20  Journalblad 137.
Prel. Bedömning: 43årig kvinna som tidigare varit intagen för LSPV,lagen om sluten psykiatrisk vård ,  Diagnos Schizofrenia affectiva,  Känner sig uttröttad och besväras av paranoida vanföreställningar och har hörselhallucinationer!

*Jag har tillstånd att publicera hennes journal, så att ni vet.
* Namnet Beja Lööv använde sig mamma av då hon skrev dikt, och var inne i psykos.  Det ska finnas något alster publicerat med det namnet men jag vet inte i vilken tidning.

Jag skriver ner det här för att jag själv ska fortsätta reflektera över hur människor behandlas inom slutenvården idag.

Uppdrag Gransknings program om den lilla flickan som hade Downs syndrom blev ytterligare en väckarklocka, och nedläggning och kränkningar och övergrepp pågår ständigt inom olika vårdmiljöer . Igår gick jag igenom hela hennes journal och läser de förolämpande yttrandena om hennes person.

Ni ser några av dem ovan. Hon beskrivs av överläkare Thulin, en bildad akademiker, som slemlik och häftande och kletig. Hon glider omkring och söker medlidande. Är martyrliknande. Min mamma tolkas alltså som en dilettant i dess negativa bemärkelse..

Herregud hon var 25 -26 år och bara gått folkskola och varit sjuk sedan hon var 18. Hon försökte vara sitt bästa jag utifrån vad hon förstod

Överläkare Thulin ansåg nämligen att min mamma hade vackra ben och sa det och närmade sig henne. Det står det givetvis inget om i anteckningarna. Hon gav honom en örfil!

Som anhörig så blir jag nedslagen och sorgsen. Och att läsa jurnalen väcker minnen och frågor.  Jag vill råda alla att noggrant kolla upp vad som skrivs om dem själva eller närstående i journalen och daganteckningar av vårdpersonalen. För när de vårdas så förolämpas de med stor sannolikhet skriftligt i någon notering.

Och allt för ofta blir individer anklagade för  att inte ha sjukdomsinsikt då de reagerar intuitivt på något som är fel i sammanhanget. Då kallas det att patienten är utagerande och skall bestraffas eftersom de saknar insikt om sitt tillstånd.

Jag avskyr begreppet ingen sjukdomsinsikt, eftersom de flesta med psykiska diagnoser ofta har en oerhörd kännedom om att deras beteende är udda i en vardaglig kontext. Men att de inte kan styra och kontrollera sina tankar och beteende och handlingar.

Kropp Själ och samhälle psykologhjälp via en blogg och Stefan Sundström är specialicerad på transaktionsanalys som behandlar människor utifrån ett vuxen vuxen perspektiv..

Läs hans artikel om Transaktionsanalys i wiki här..

9 kommentarer till PERSONA PATHOLOGIA -SCHIZOFRENIA AFFECTIVA

  1. Uno Nilsson skriver:

    Den där Thulin verkar ha varit en sällsynt äcklig man. Dystert att läsa, men sånt måste ändå fram om det ska bli nåt slut på läkardiktaturer av dett slag. Kramar och helg på dej.

  2. Hej Uno, och tack för ditt stöd det betyder mycket för det här är ingen lätt uppgift att ta sig an och det väcker som sagt många känslor till liv.. Men nu räcker det. Barn och unga håller på att gå under i vårt samhälle och jag kan inte se på när det händer… Så kan det här hjälpa någon är det bra.. allt i transparensens och accountabilityns namn.

    -ja visst är det äckligt och det är därför jag väljer att bryta en skadlig tystnad om vad som pågått och kanske fortfarande pågår.

    -jag har själv blivit ettiketterad, men inte läst min egen journal ännu. Blev avrådd då jag försökte för ca 10 år sedan. Men när jag bearbetat mammas upplevelser ska jag ta itu med de klibbiga och förolämpande beskrivningarna jag antar någon beskrivit min egen persona pathologia 🙂

    -Jag kommer aldrig att vilja ha med svensk psykvård att göra mer, då det enda de verkar vilja göra är att stoppa i en en massa tabletter och inte väljer att lyssna till patientens berättelse m.m

    -en annan omständighet är ju att jag har tvillingar och det forskas ju automatiskt på tvillingar så jag antar att att psykiska defekter kollas upp extra noga eftersom det finns i rakt nedstigande led på min mors sida..Denna förbannade blodsskam!

    – jag har även upptäckt att samband mellan läkare. Jag och mamma hade samma psykläkare. Det är inte deckardrottningens konsult utan en annan vitrocksdiktator, så det får mig att misstänka att dårdoktorn stirrat sig blind på den ärftliga delen av min anamnes. Och inte beaktat att jag kunde lida av PTSD post traumatisk stress, pga av allt jag upplevde i samband med min mammas sjukdom och konflikter hemma. Samt stressande obehag i ett långt förhållande. När jag var liten försökte jag hela tiden tolka hennes olika signaler och kodord och blev på så sätt hennes mamma, då mormor och morfar inte orkade med hennes manier, hon är dessutom bipolär. Mormor och morfar skämdes så för henne. Att leva i en en familj med nedtystad skam och bitterhet är förödande för ett litet barn.

    Det som är ännu mer besvärande är att ingen har ställt frågan om min mamma varit utsatt för sexuellt våld och övergrepp. När jag läser journalen så är det övertydligt att det är grundorsaken till hennes psykosgenombrott..

    Jag vet nämligen att hon blev våldtagen då hon var 17 år och arbetade som ekonomibiträde vid Lundsbergs Internat elevhemmet Gransätra/Gransäter? det måste alltså ha skett våren 1955. Samt att hon som 7åring blev antastad av en bekant till vår familj. Det har hon berättat för mig och säkerligen för någon vårdare. Men det finns så många luckor i journalen att jag misstänker att vi inte fått alla ark!

    Så när jag orkar kommer jag att dela med mig mera men jag tar det i etapper för det är smärtsamt då även jag har blivit utsatt för sexuella övergrepp. Så det finns många paralleller mellan mig och min mamma.

  3. Uno Nilsson skriver:

    Tindra, inte behöver du det. Skriva om det öppat alltså. Men jag tror att siktet är rätt inställt. Jag kan int se minsta fel på dig när jag läser och ser var du kan åstadkomma. Du är en kreativ och öppen person – alla mår vi kass ibland. Du är dessutom snygg, säkert mycket attraktiv. Att nån blir våldtagen på Lundsberg är nog mer en tradition än ovanligt – överklassarna gör som dom vill, familjen täcker upp. Men att bara fokusera på sexuellt övervåld kan leda fel. På nåt sätt känns det som om din mor borde få något slags upprättelse, och därigenom också du. Du inte bara duger, du är jättebra!!! Baba U

  4. Hej Uno,

    Tack för komplimangerna det värmer.

    -Jo då jag vet att jag inte behöver ventilera det här öppet på, men jag tror att det kanske kan hjälpa någon och om det gör det så blir jag glad. Det som hände mamma på Lundsberg var förmodligen en bekant till personalen där så jag tror faktiskt inte att det var någon på internatet som var inblandad i våldtäkten. Så jag vill vara försiktig med att anklaga överklassen för det inträffade. Det är ett grundlöst antagande anser jag.

    Och nej jag fokuserar inte på sexuellt övevåld utan det jag vil klarlägga är att personal inte lyckats analysera varför hon kanske gick in i psykos. Hon var tydligen utsatt för tre sexuella övergrepp som barn av bekanta till vår familj och det är klart att sådant sätter sina spår om det förblir obearbetat under många år. blir man dessutom av våldtagen i tonåren så lämnar även det negativa avtryck.

    Mamma ringde igår då jag berättat vad jag höll på med och att jag mer noggrant granskat hennes journal, och då berättade hon även att hon varit utsatt ytterligare övergrepp på Marieberg, avd C3. Men att en sköterska lyckats förhindra att våldtäkten fullbordats.

    Det är det jag reagerar mot att sådana händelser inte noteras i daganteckningar. Det får mig att undra hur ofta och frekvent sådant mörkas. Samt att sådana incidenter även ger upphov till olika regressionstillstånd hos intagna patienter. Och i mammas fall har det inte följts upp. Och hon har levt med tron att dessa övergrepp är hennes fel.

  5. […] QUANDO QUANDO QUANDO! LET’S DANCE! Beja Lööv! Quando Quando Quando? När kommer kärlekens ros tillbaks till […]

  6. […] Läs även Pesona Pathologia Schozofrenia Affectiva […]

  7. Michael skriver:

    Riktigt obehaglig läsning! Känner ilska, sorg och vemod över att människor kan behandla andra människor på det sättet.

    Själv verkar du vara ett maskrosbarn. Så är även jag men hos min familj fanns ingen mental sjukdom, bara sprit (sedan kan man ju ifrågasätta om inte alkoholism är egenmedicinering för att döva smärtan av själsliga sår). Du verkar stark och det krävs mod att gå igenom det man har i ryggsäcken – du ska ha en eloge!

    dock vet jag inte om det alltid är så bra att fastna i någon speciell psykologisk teori (det finns ju en djungl av dem) utan snarare se dem som olika perspektiv som ibland ger lite förklaring och lättnad men lika gärna kan vara totalt intetsägande. Transaktionsanalys verkar vara ett öppet system som inte låser sig fast vid dogmer vilket jag tycker är viktigt.

    Skulle vilja rekommendera två böcker som du kanske redan läst men som gav mig mycket:

    ”Att dansa med träben”- av Solveig Cronström-Beskow om maskrosbarn
    och
    ”Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom” – av Ben Furman

    Ta hand om dig!

  8. Hej, tack för din fina kommentar Michael och jag ska läsa böckerna.

    Ja det är viktigt att inte fastna och låsa sig vid de psykologiska teorierna, precis som allt annat är det ju rent hypotetiskt och även experter kan ju ha fel.

    Transaktoinsanalysen tycker jag verkar vara den mest öppna av terapiformerna men den passar inte alla. Samtidigt jag är väldigt trött på detta eviga psykologiserande av beteenden hela tiden.

    Ja jag är nog ett maskrosbarn fast jag har nosat på misären jag med. Men det har varit en nyttig och lärorik resa. Och som liten människa blir man ödmjuk inför den styrka som finns hos alla människor.

    Och det förekom alkohol i min familj oxå det smusslades och söps och knaprades valium i det tysta då mormor och morfar bar på skam.

    Så jag förstår hur du haft det..
    Ta hand om dig du också.

  9. Lägger även till att Beja Lööv var hennes psykosnamn och hon har berättat att hon använde det när hon skrev dikt. Så det inte förväxlas med andra Lööv som finns här i bygden och jag blir anklagad för upphovsrättsintrång. Jag vill ju inte bli anklagad för författar Huss förlåt hyss. Många väljer att missförstå sammanhang och vill gärna ha ensamrätt till saker och ting.

Kommentera

