JAN BJÖRKLUNDS BATONGFLUMMANDE

http://www.tindra66.sprayblog.se/upload/Me%20in%20da%20shop

Tittade på Beckman, Ohlson & Can – del 12. såg fram emot att att det borrades i begreppet flumskolan. Att det blev extra intressant berodde på att utbildningsmaistero Jan Björklund deltog. Jag trodde jag skulle få bevittna hans intellektuella spänst!

Äntligen skulle han få förklara vad han egentligen menar med sina ganska så rigida förslag om elevhämtning av poliser m.m, och hans förkärlek till hårdare tag inom skolan rent generellt. Jag såg fram emot att få ett djuplodande i liberalism från denne expert i didaktik.

När moderator Beckman räknade upp de mest extrema förslagen han de facto lagt så slingrade sig Björklund betänkligt och tappade trovärdighetspoäng. Jag förstår inte varför han är så såld på att det ska finnas en auktoritet i klassrummet? Och när han gav ett exempel ur verkligheten så valde han ett exempel (en frame) som jag tror representerar en minoritet av föräldrar.

Det var en kvinna vid ett föräldramöte vid ett lågstadieklass i Stockholm som ansåg att skolan ska ta större ansvar för att barnen är ute till 21 -22 tiden på kvällen. Detta kan knappast anses representativt för folkpartistiska väljare i Sverige!

Att dra politiska växlar och lägga retrospektiva förslag grundat på en sådan förenkling är inte ett politiskt framåtriktat tänkande!

Samtidigt så verkade det även som om han inte ville stå för sina förslag i TV och det är kanske ingen slump att Folkpartiet opinionssiffror dalar.

Det som bekymrade mig mest var dock hur han med sedvanlig maskulin auktoritär härskarteknik tystade Katrin Kielos, då hon försökte pressa honom om hans syn på antiflumvåvgen.

Jag uppfattade honom på gränsen till oförskämd! Gå in och kolla programmet får ni se..

Kommentera

