DET GIGANTISKA FBI REGISTRET OCH SÖNDAGENS AGENDA

En rosenbukett piggar alltid upp, finns inte det kan jag alltid ta en sväng mä getabocken!
En rosenbukett piggar alltid upp.
Foto taget i Sunne Lagerlöfparken 2008 04 21
uppdaterad med bilden igen 2009 08 17 på löjtnantens födelsedag!

Gjorde min cyberwalk och tittade in hos FBI för att lite noggrannare kolla upp deras stora register. Om ni tittade på agenda så talades det lite om denna typ av centralt register. Men jag säger som Leif GW, att registren finns redan på plats. Men med facit i hand å andra sidan tänkte han lite fel i början av Engla fallet då han var osäker på om det var rätt man som gripits 

Främst handlar det nog om att avgränsa och ge behörighet till rätt människor. Det är inte bra om allt för många fingrar ska gräva i syltburken om jag uttrycker mig finkänsligt. Jag tyckte söndagens Agenda var bra så tillvida att det slirades i pratet. Vår Justitieminister Beatrice Ask spelade sin skiva om och om igen, att polisen behöver mer resurser.

Förre Justitieministern Thomas Bodström skyllde på bristande tid. Att han inte hade möjlighet att fokusera på allt förstår jag eftersom han går dit vinden vänder. Samt gärna skriver thrillers om sina år som nyttig idiot för andra intressenter. Birdie birdie num num!

Jag vet inte vad som är värst. En Justitieminister som inte har koll på stödsystemen och ger sken av att hon iscensatt en massa organisatoriska åtgärder som var redan var föreslagna 2005. Då syftar jag på samarbetet mellan olika myndigheter. Eller en fd. Justitieminister som ena dagen är åklagare för att nästa dag axla manteln som advokat .

Tf. Rikspolischef Bengt Svenzon tyckte jag gjorde hyfsat ifrån sig då han har begränsat mandat så ngt annat var inte att vänta. Klart att alla inom Polisen är berörda av de övertydliga missarna som gjorts i Engla fallet. Och jag tror faktiskt att han var uppriktig då han sa han att de tar emot och reflekterar över konstruktiv kritik. Min granskande reflektion över hans inpass blir i så fall, att om polisen gör tiotusentals eller mer ingripanden på ett år, hur många blir då lagförda?

Behållningen av söndagens agenda var programledaren Karin Hubinette och ledarskribenten expressens Anna Dahlberg och givetvis Polisforskaren Stefan Holgersson som hade en bra poäng i att det kanske inte ska omorganiseras och ritas nya rutor i organisationsschemat. Samt att polisarbetet måste följas upp och utvärderas. Och han nuddade vid gapet mellan golv och ovanifrån perspektivet.

Bristen i programmet tycker jag var att både Anna Dahlgrens och Karin Hubinette inte fokuserade lite mer på de civila utredare som anställts inom Rikspolisstyrelsen för att bemanna upp myndigheten.

Så resurser finns men de används fel eller så gör polismännen i fält inte rätt saker. Och jag är inte alls säker på att brottsligheten ökar som en del vill göra gällande. Men brottsligheten och våldet har fått en annan skepnad än vad vi är vana vid. Det är hänsynslöst där ute i brottets tassemarker.

Lästips: FBI Headlines N-DEx Welcome to the FutureExpressen våld som Hobby Anna Dahlberg

Andra bloggare om krimonologi

Bloggat om brottslighet


Ja ni får gissa själva vems party det här representerar.. :D

 So the question is: in an age where many crimes cross one or more jurisdictions, how can agencies share their information with each other…not only to catch criminals and terrorists but also to spot crime trends and patterns and help prevent attacks?

After all, beyond a few national criminal justice systems like the National Crime Information Center and the Integrated Automated Fingerprint Identification System, most information-sharing between police agencies today is on a case-by-case basis or through local and regional information systems.

That’s now changing, thanks to the Law Enforcement National Data Exchange, or N-DEx.

N-DEx: Law Enforcement National Data Exchange deras hemsida som jag tror hugade från RPS nu lodar i ordentligt

Kommentera

