DEADLINE FÖR VITA HUSET ANG DERAS BORTSLARVADE MAIL

 

Jag cyberpromenerar ofta till National Security Archives för att uppdatera oss angående bortslarvade e-postmeddelanden i Vita huset Nog så  Klädsamt har Magistrate Judge John M. Facciola of the U.S. District Court beordrat ett sanningsenligare svar än vad de åstkommit tidigare.

Distortionscheferna är inte så glada kan jag tänka mig. Och jag frågar mig varför ingen politiker kräver liknande stringens i svaren ang fadäsen med de svenska Tsunamibanden

Ibland är lätt att vara negativ mot vissa delar av systemet i USA
men det jag tycker fungerar jättebra, är deras öppenhet ang fadäser, samt att dokument publiceras av National Security Archives direkt de går i väg till högre instans.

Vi borde ha ett sådant sammanhållande organ även i Sverige, Vi som är så stolta över vår offentlighetsprincip.

Men här får den enskilde vackert gräva och leta efters offentliga handlingar. Det är tidsödande och tråkigt.

Jag upprepar min inställning och mitt tidigare förslag om ett SOI Svenska offfentlighetsinstitutet en verksamhet som kunde bidra med en offentlighetsrevision, så att myndigheter kommer tillrättta med ledtider vid utlämningen av offentliga handlingar. Denna verksamhet bör i känsliga ärenden registrera och även underrätta den som omfrågas om det handlar om privatpersoner som arbetar vid känsligare befattningar inom det offentliga.

SOI bör även kontrollera graden av hemlighetsklassificering och att utlämmning av offentliga dokument sker., kanske till och med det som kallas arbetsmaterial ibland.

Och att dokument av lite känsligare natur inte finns som pdffiler i bärbara datorer som ibland lånas ut till andra än myndighetspersoner. Det vore synnerligen god dokumentpedagogik. SOI skulle kunna fungera som ett Svenskt Nationalarkiv över alla rikets offentliga handlingar.

Vi borde även ha något som liknar CREW Citizens for Responsibility and Ethics i Sverige också?  Även om vi har riksrevisionen. Eller lägg arkivet under den myndigheten

Några väljer att importeraandra mekanismer från over there, så varför inte ta det och verkar bra ur den goda demokratins synpunkt och ur ett medborgarperspektiv. Bottom Up!

Läs: Court Sets Deadline for White House Answers on Missing E-mail
Magistrate Judge Cites ”Lack of Precision” in White House Statements

Civil Action No. 07-1707 (HHK/JMF)

Kommentera

