HJÄRNKRASH MED SPARKRAV-KONTRANDE MED INKÖP AV S.K. SUPER JAS

https://i2.wp.com/tindra66.sprayblog.se/upload/Super%20jas_demo.jpg
JAS gripen 39 E/F, Bildkälla Ny Teknik såg stavfelet i rubriken men rättat nu.. 😀

Kanske inte tanken är så dum ändå. Att satsa på en uppgraderad version av JAS. Men jag reagererar på numerären. 48 plan är för snålt tilltaget. Sverige behöver fler JAS 39 E/F . Och  Men ska verkligen Norge bestämma Sveriges inriktning av materialanslagen? Men å andra sidan kanske vi måste.

Parallellt upplever jag förslaget som en kommunikativ paradox. Och vi är nog många utanför försvaret som frågar oss hur tankarna går hos försvarsledningen och stabsledningar vid de olika förbanden. Då det avfyrades en politisk lavett och debattstinger i veckan

Vi har alltså försvarspolitiker som ena dagen vill att det skall skäras i Försvarsbudgeten. Vilket tvingar fram en viktig och korrekt taktisk manöver från ÖB Håkan Syrén. Det så att vi vanliga medborgare måste reflektera över frågan om ett inhemskt försvar och hur dess inriktning i framtiden. Jag inser att det är politisk taktik då högsta ledningen inom Försvarsmakten redogör för ett värsta scenario förslag.

Och det är inte svårt att själv ställa sig frågan om våra försvarspolitiker inom Försvarsdepartementet med Sten Tolgfors i spetsen drabbats av hjärnhaveri och braindrain. Samt att andra försvarspolitiker drabbats av en total försvarspolitisk systemkrasch.

Ni får ursäkta en ”allmoge kvinna” som på ren Värmländska är ”kört i fatta”

Men jag anser att Försvarsminister 1 Sten Tolgfors och Försvarsminister 2 Anders Borg inte exponerar försvarspolitisk vighet, efter ha läst artikeln i Svenska Dagbladet.

Jag var misstänksam till tidigare försvarsminister Mikael Odenberg. Men jag har ändrat mig totalt. Och det gjorde jag då han gjorde det enda en politiker med insikt i ansvarsetik gör. Han avgick eftersom han inte kunde se de försvarsmakts anställda i ögonen med den försvarspolitik som förs av Alliansen och Moderaterna idag.

Att FMV är en stor försvarspolitisk kringaktör inom ””det nya samhällsförsvaret” råder det ingen tvekan om. Och personligen är mycket stolt över att vi har JAS planet som vi kan konkurrera internationellt med.

Det jag invänder mot är att motköpet av JAS 39 E/F rimmar illa med de sparkrav Försvarsmakten lever under. Vi måste även se den svenska Försvarsmakten som en sammanhängande och viktig del i försvarshelheten. Det som kallas det nya samhällsförsvaret. Det blir även konstigt då Jaspiloter idag inte får de träningstimmar som de behöver. Och jag anar att det är en smygande manöver in i Nato via Norge.

Jag är personligen inte inte motståndare till Nato men jag tycker att vi skall ha en genomlysning och folkomröstning i ärendet . Och det för säkerhets skull!

Andra bloggar intressant om Försvarspolitik JAS Försvarsdepartementet Sten Tolgfors FMV

Lästips Ny Teknik ÖB planerar för nytt super-Jas artikel från 2007

Satsning på nytt Jasplan trots krisen I Svenska dagbladet
”Det krisdrabbade försvaret kan överraskande få ett helt nytt avancerat stridsflygplan: Super-Jas. Regeringen har beslutat att om Norge köper det nya planet så ska också Sverige utrusta sitt flyg­vapen med super-Jas”

Läs Även Sheriffen i Vares Ulf Henriksson Talade Klartext
Samt varför skall försvarsmakten slimmas
Kommentera

