INGVAR ÅKESSON TVINGAS UT FRÅN FRA o FARADAY’s BUR!

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/mesh-girl.jpg
Uppdaterad! 2008 06 19
Hoppsan Generaldirektören för FRA Ingvar Åkesson tvingas ut ur FRA’s och faraday’s bur.

Imorgon är Generaldirektören kallad av försvarsutskottet för att svara på ett antal frågor ang vårt svenska Swechelon. De som brukar blogga om detta har givetvis varit i fas med ny tekniks artikel och ventilerat ämnet.

FRA pysslar möjligen med det som kallas aktiv signalspaning. Eller med ett finare ord SIGINT och underkategorin COMINT. Och det har de gjort i alla tider. Men att få någon klartext från SIGINTS Control ang evetuell statshackning är nog att hoppas på för mycket. Samt att jag har tidigare tagit upp problematiken med COMINT och förvanskad eller planterad data av Cyberagenter.

Personligen skulle jag vilja veta mer om kostnaderna för denna massövervakning. Och om pengarna används effektivt. För när det kommer till prat om pengar som investeras i denna form av motmedel mot hot och risker, så är distortionen markant och frekvent.

Men det kan likväl vara så att det är en lönsam affär för den civila myndigheten. I Sverige liksom i många andra länder är dessa kostnader hemliga eller det är svårt att få en överblick.

Att att regeringen eller någon i beslutande kabinettet skulle vara omedvetna om att den s.k aktiva signalspaningen förekommer håller jag för osannolikt. Snarare är det nog så att det inte är satt i skrift. Och då hamnar vi i need to know semantiken.

Samt att vi måste få ett bättre fungerande FUN Fösvarets Underättelsenämd som skall kontrollera att FRA sköter sig.  Ett sätt att lösa det på är att omvärdera eller på ren engelska ”re-think the need to know och analys problematiken”

Och det behövs tillsättas en utpekad kontrollperson eller en grupp av integritetskontrollanter som utövar tillsyn och värnar om vår integritet. Och det under ett mycket mycket tidigt skede i underättelseanalysprocessen. Vi får hoppas att generaldirektör Ingvar Åkesson berättar om det imorgon

Och våra politiker i riksdagen/regeringen kommer heller inte att ge tydliga besked i frågan. Eftersom jag anar att även FRA kan spana på uppdrag av utländska samarbetspartners samt omvänt. Det finns alltså möjlighet för andra samarbetspartners att övervaka på s.k misstänkta inre hot på uppdrag av ”någon” inhemsk kund. Vi kan kalla det signalspaning via proxy. Denne kund skulle möjligen då kunna vara FRA själva som fått uppdraget av någon svensk myndighet.

Den civila myndigheten FRA kan troligen göra beställningsarbeten åt andra utländska myndigheter, militära eller polisiära via s.k jointness och jag har tidigare hävdat att det är där nyckelargumenten kommer att hittas.

Jag vet inte men jag tror det kallas interoperabilitet. En förmåga att samarbeta eller effektivt utbyta tjänster och utnyttja system, bilateralt eller multilateralt. Och utfrågningen känns mest som ett spel för galleriet.

Att missbruka ordet är att visa förakt för människan.
Det underminerar broarna och förgiftar källorna.
Så för det oss bakåt på människoblivandets långa väg.
(Dag Hammarskjöld vägmärken 1954)

 LÄSTIPS Intelligence Spending: Public Disclosure Issues Updated February 15, 2007 Richard A. Best Jr. Specialist in National Defense Foreign Affairs, Defense, and Trade Division

Lästips Två. Rosetta Sten Dvs Anna Trobergs debattartikel SVT Att avlyssna folket ger bara falsk trygghet

Samt Intelligence oversight in norway  en publication från Geneva Centre for the Democratic Control of Armed Forces 2003 Allti nydeli o vete va vore naebor har for si.

 

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: