THOMAS RYMMAREN BODSTRÖM FICK VISST MÅL I MUNNEN!

https://i0.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/Bodstr%F6ms-M%E5l.jpg
Thomas Rymmaren Bodström  måste ha lystrat till min apell förra veckan. För helt plötsligt dök det upp en debattartikel i DN. Nu har han gnuggat sina grå och tänkt till. Han vill att poliser ska döma enklare mål.

Att effektivisera rättskedjan låter bra. Men jag tycker nog att den uppdelningen vi har idag borgar för att vi får en mer objektiv syn på begågna brott. Och att det skulle vara ekonomiska motiv bakom tror jag inte på. Han är ute efter att ge nuvarande Justitieminister Beatrice Ask en känga. Samt att han fjäskar för polisfacket mot bakgrund av de dåliga avtalen de fått. För det kokar i de blå leden. Och varför införde han inte dessa förslag då han själv var justitieminister?

Jag förstår inte riktigt hur Justitieutskottets ordförande tänker. För det kommer ideligen impulser om att Poliser inte hinner med det de ska göra redan idag. Samt att det skärs ner på civilanställda inom polismyndigheterna. Eller så är de inte välkommna in i den blå trupp gemenskapen.

Och att de skulle döma själva i enklare mål känns som om rättsväsendet urholkas. Och hur blir det då med eventuella jävssituationer? Samt att braska i med en frivillighetsklausul i förslaget är ungefär som att bli frivilligt bli topsad om man är skäligen misstänkt.

Jag ska inte kritisera sönder förslaget eftersom jag tycker delen om att polisen kan fungera som förundersökningledare verkar bra. Och att polisen inte ska hålla på med hämtning till skolan. Det kan någon annan sköta. Och outsourca hittegodsavdelningen till säkerhetsbranchen.

Straffföreläggande dvs att man får en böteslapp är ju redan infört för enklare brott som ringa narkotikabrott, fortkörning samt snatteri om jag inte tänker helt fel. Men det kanske är jag som hänger upp mig på retoriken.

Men jag blir förvånad över att poliser ska döma i enklare mål. Vilka mål blir kvar så fall? Fildelning? Thomas Rymmaren Bodström vurmar ju för den typen av brottslighet så här tillåter jag mig att bli konspiratorisk.

Thomas Bodström kanske själv vill vara den lagstiftande, dömande och verkställande i en jävig allians.

Kommentera

