FRA UTFRÅGNINGEN GAV INGEN KLARTEXT!

hemligt jättehemligt vill du veta måste du ta ansvar för vetskapen
Uppdaterad 2008 05 15
Jag börjar ifrågasätta om det egentligen är någon skillnad på passiv eller aktiv signalspaning. Jag tror egentligen inte det och gränsen är hårfin kanske det bedrivs aktiva intrång under forskningens täckmantel? Och jag ser att en kommentator som kallar sig screwball hos Pär Ström gjort samma reflektion.

Utfrågningen i tisdags av Ingvar Åkesson generaldirektör vid FRA gav tydligen inte några svar. Och det blev som jag misstänkte ingen klartext. Och att det bor en och annan crawlande spindel eller skalbagge i våra nätverk, det håller jag inte allt för osannolikt.

Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Jag anser även att det här handlar om Underättelseskråets egen professionella integritet. Och därför så ska förslagen borras igenom ordentligt. Och genom Anna Troberg (Rosetta Sten) fick jag reda på att folkpartiet tänkt skriva till sin riksdagsgrupp och begära att de stoppar beslutet. Mycket bra och tack för infon Anna.

Att Ingvar Åkesson skulle svara jakande på frågan om FRA bedriver aktiv signalspaning var väl ingen som inbillade sig, hoppas jag. Och att han bestrider med argument som att det skulle vara dataintrång, gör varken till eller från. Då statshackning förekommer. FRA är en av de som fanns på PTS post och telestyrelsen lista för dataintrång. Och att Ingvar Åkesson inte var förtjust i det kunde vi läsa i Computer Sweden för något år sedan. Och vad menas med alternativa formuleringar? Finns det en ovilja till att tala klartext, och i så fall varför?  Pär Ström tar upp det här in sin blogpostning idag och även som en del i senaste i BBB bullentinen

Jag är fortfarande frågande till varför man inte tog upp överenskommelsen om informationsutbyte och koordinering av forskningsprogram med U.S försvarsminister Robert Gates. Vad har överenskommelsen för inflytande för FRAs del.

Vad betyder egentligen en skrivning som ”adapt more flexibly to the dynamic threat environment” och artikel 2 i överenskommelsen.

”The objective of this Agreement is to establish a framework to encourage, develop and facilitate bilateral Cooperative Activity in science and technology that contributes to the homeland security capabilities of´both Parties in:

a) the prevention and detection of, response to, and forensics and attribution applied to, terrorist or other homeland security threats and/or indicators

Här tror jag det finns ett och annat för hugade politiker och journalister att nagelfara. Och jag är inte så säker på att detta avtal inte har påverkan på svenskars integritet. Och som vanligt är det en tolkningsfråga.

Lästips: AGREEMENT BETWEEN THE GOVERNMENT OF THE UNITED STATES OF AMERICA AND THE GOVERNMENT OF THE KINGDOM OF SWEDEN ON COOPERATION IN SCIENCE AND TECHNOLOGY FOR HOMELAND  SECURITY MATTERS

Sverige har tecknat samarbetsavtal med USA inom säkerhetsområdet

The homeland securitys site

Skarpa analysverktyg avslöjar terrornätverk

FRA vill dela med sig av IT-säkerhet och utlovar kunder full diskretion

One Response to FRA UTFRÅGNINGEN GAV INGEN KLARTEXT!

  1. […] utfrågningen med SIGINTS Control, Ingvar Åkesson gav ju ingen klartext som bekant. Han verkade inte nämvärt bekymrad då han pressades på […]

Kommentera

