ATT DUELLERA MED FÖRSONING – IRAK KONFERENSEN!

President Barack Obama awareded Nobel Peace Price 091009
President Barack Obama awarded Nobel Peace Prize 091009 http://nobelprize.org/nobelfoundation/index.html

Bilden  heter Ros i November-Fredsduva och används med tillstånd av fotopoeten Margareth Osju!

 Titeln är en parafrasering från en annan amerikansk utrikesminister nämligen Madame Secretary, Madeleine Albright. I sin memoarbok så har hon döpt kapitel 20 sid 366 till ”Att duellera med diktatorer” . Fredsarbete för mig handlar i mångt och mycket om att duellera med fred och försoning som begrepp.

Jag har försökt att lyssna till rapporteringen från media och jag kan inte hjälpa att jag blir lite frågande, då jag upplever att de fokuserar för mycket på den enorma polisiära säkerheten. Dyrbar sändningstid går till spillo. Det då de kunde ha gjort inslag om de civila organisationer bla. kvinnoorganisationer som inte är inbjudna till konferensen.

Jag förstår inte riktigt syftet och hypen kring polisen och när den övriga säkerhetshelheten förbereder sin insats. Det finns betydligt viktigare saker att trycka på och som gjordes i morse och sent igår. Nämligen de civila organisationer som inte är inbjudna att delta, samt vad ett omfattande utrikespolitiskt försoningsarbete bör utgå i från.

Så här tolkar Förenta staternas förra utrikesminister utrikespolitikens roll. ”Syftet med utrikespolitik är att påverka andra nationers politik och handlingar på ett sätt som tjänar ens egna intressen och värderingar. De medel som står till buds omfattar allt från vänliga ord till kryssningsmissiler att kombinera dem på lämpligt sätt och med tillräckligt tålamod är diplomatins konst”

Det är ord som jag tycker är väl värda att begrunda nu dessa dagar då Condoleezza Rice tillsammans med FN: s Generalsekreterare Ban Ki-Moon besöker oss.

Jag hörde en analys på en Tv-kanal att sista steget nu i Irak processen är diplomati.

Och för ca ett år sedan tog jag upp just att det kunde vara så eftersom jag besökte en Tankesmedjan Third Way som lade ut just den riktningen.

I juli förra året så publicerade jag något som liknade den analysen under ett inlägg som heter tredje vägen i kampen mot terrorism och där skrev jag följande.

Bland annat så önskar de att USA’s nästa president och administration börjar förhandla även med de regimer som har principer och policys de säger sig förakta

We must use negotiations—even with regimes whose principles and policies we rightly detest—to advance our national interest and to increase thelegitimacy of steps we may be compelled to if diplomacy fails. (källa sid 14 _Security_First) De anser även att om vi kanske inte kan påskynda demokratiseringstakten i odemokratiska länder genom propaganda så är dialog och diplomati en bättre väg att gå. Kärnverksamheten blir istället diplomati!

Läs rapporten och bedöm själva och jag tror att vi börjat skymta några av strategierna i horizonten. Kanske deltar Sverige i tyst samförstånd men personligen hoppas jag att vi har någon representant med ryggrad ex. Utrikesminister Carl Bildt och Statsminister Fredrik Reinfeldt som bestämt håller med om att det är framåtriktad klartext som gäller även för USA och dess eventuella brott mot folkrätten. Men även att det nu är förhandling förhandling förhandling som är på agendan.

Trots det är jag stolt över att Sverige och att Ban Ki Moon ville att ”Dear old Stockholm” skulle få stå som värd för denna viktiga Irak konferens och landets väg mot återuppbyggnad demokratisering och försoning!

Condoleezza Rice tackade Sverige

Toppmötet Inlett

A Third Way Report by William Galston and Elaine Kamarck
With Sharon Burke May 2007 SECURITY FIRST A Strategy for Defending America


TREDJE VÄGEN I KAMPEN MOT TERRORISM..


Dear old Stockholm en jazzigare och kanske barskare variant av ack Värmland du sköna😉

Kommentera

