YTTERLIGARE ETT HÄKTES-SJÄLVMORD!

I want my RFIDtag lallalalal

Uppdaterad 2008 06 04
Vaknar och undrar vad det är för självmordsepedemi som pågår i våra häkte/ och arrestlokaler. Ytterligare en intagen har begått självmord på ett häkte. En man som satt häktad för narkotikabrott i Kalmar hängde sig i 3 juni.   Det nedan skrev jag i söndagskväll
Återigen ska jag behöva bli bedrövad. Läste i Aftonbladet att ytterligare självmord skett i svenskt häkte. Denna gång i Kronobergs häktet natten till fredag. Jag har inget att tillägga till mina tidigare kommentarer ang ansvarsfördelningen och mitt förslag angående nolltolerans för självmord i häkten

Det är säkerligen så att besparingskraven inom kriminalvården är en bidragande orsak till att det här eskalerar. Men det är hög tid att också sätta strålkastarljuset på de fördomar som florerar bland en del av dem som arbetar med de intagna. Bra är nu att de kriminalvårdsanställda ska få utbildning i problematiken med självmordsnära människor.

I *aftonbladet och andra artiklar kan vi läsa att Seko kommer med en analys som anger att underbemanningen kanske förklarar de självmord vi nu på senare tid fått bevittna.

Det är en del av sanningen helt klart. Men journalistiken tappar i trovärdighet är då jag noterar en avvikelse i aftonbladets artikel. Jag har ju följt denna problematik noggrant.

Skribenten missade det dödsfall som skedde i Karlstad-häktet förra månaden. Hittills i år har alltså 4 st häktade dött i vår svenska kriminalvård. Österåker Mariestad Karlstad och Kronoberg är de drabbade anstalterna, samt en i arresten i Sollentuna. Och nu Lägger jag till Kalmar.

*finner inte artikeln på webben men finns i pappers tidningen sid 27 i söndagsupplagan.

lästips expressen: Självmord på kronobergshäktet

Självmord på Kronobergshäktet

Tragedin i Karlstadshäktet
Visa ansvarsetik Lars Nylén

2 kommentarer till YTTERLIGARE ETT HÄKTES-SJÄLVMORD!

  1. Lalana skriver:

    …men snälla du. Det har alltid varit självmord/självmordsförsök i häktena. Bara för att tidningarna väljer att skriva om det just då…betyder inte att det inte hänt tidigare. Det sitter människor i Häktena som kommer till insikt att de kanske kommer få tillbringa många år inlåsta…så självklart finns de de som inte klarar det.

  2. Tack för kommentaren .

    Jag förstår det Men det är viktigt att även häktade får den hjälp de behöver. Därmed inte sagt att de skyldiga inte ska sona sitt straff om de är skyldiga.

    Det brister i kunskaperna hur personal hanterar självmordsnära patienter. och då är det bra att tidningar tar upp problematiken så att de får den hjälp de behöver. Men nu så tror jag efter artiklar och debattprogram i TV att Personalen får bättre utbildning i ämnet.

Kommentera

