DET ÄR DAGS FÖR JAN ELIASSONS OCH FREDSBASKRARNAS FREDSTRÄD


Kolsnäsudden i Sagolika Sunne 2008 05 06 04

Befinner mig här så vi hörs om någon dag. Jag har gruppen America i lurarna.  Så jag tänkte ni också skulle få ett smakprov på låten ”A horse with no name!

Men ibland kommer faktiskt djävulen på hästryggen. Besök siten the devil came on a horseback.

Filmen är bland det vidrigaste jag sett och en riktig väckarklocka ang folkmordet i Darfur. Och Brian Steidle en Fd. Marinsoldat dokumenterade folkmordet via sin kameralins. Här kan ni kolla en del foton och läsa mer om Brian

Mina tankar kretsar även kring det där fredsträdet i Rottneros Park . Idén jag har för att hedra våra män och kvinnor som har freden som yrke.

Hur får jag till att det blir Jan Eliasson som ska bli dess beskyddare. För han vet att det är under trädet som de olika klanerna och stammarna samlas för att diskutera svåra frågor som rör konflikten.

Jag hade ju ett medborgarförslag inne hos Sunne Kommun för en tid sedan men det är tyst som vanligt. Förslaget ligger väl längst ner i högen hos Landshövdingen Eva Eriksson.

Kanske det anses som trivialt att komma med en sådan idé. Eller så är förslaget bortglömt? Men jag tycker en trädplantering i Rottnerosparken borde passa nu när Selma Lagerlöf fyller 150år. Och som kvinna även var engagerad i tillblivelsen av  Nationernas Förbund.

Hon ska i år firas storslaget med uppsättningen Bannlyst i berättarladan, framförd av Västanå Teater.

Och Jan Eliassons Fredsträd skulle stå i fint sällskap. Vår Konung Carl XVI Gustaf har ju ett eget träd i Rottneros arboretum så platsen är det inget fel på.

Nu är det på tiden att Jan Eliasson tilsammans med fredsbaskrarna och övriga biståndsarbetare i Sverige blir hedrade.

Glöm inte stödja fredsbaskrarna kamrathjälpen.

PG Postgiro 444 08 91-2

Kommentera

