NATIONALDAG 6 JUNI 2008-SVENSKT BEHÖVER INTE VARA SILL OCH NUBBE

NationalDay by Margareth Osju
  Bilden National day används med tillstånd av Margareth Osju

Nationaldag! Det är trevligt med en helgdag och att se de svenska färgerna i gult och blått. Men jag hoppas att vi även firar att mångfald är berikande på alla plan. Jag tänker äta en indisk curry på kvällen eller kanske någon god dolmas. Allt behöver ju inte vara sill och nubbe. Även om jag är otroligt stolt över Sverige. Men jag är mest stolt över det mångkulturella Sverige. Och Hassan Loo Sattarvandis artikel Slang I saken dagens Expressen är mycket läsvärd.

Det är något märkligt och olustigt när talesmän som inte har erfarenhet från att leva i marginalens landskap utser /utses till experter och har rätt att bilda opinion.

Under veckan grubblade jag kring det här med nätverk och nätverkande. Jag tycker det är viktigt att påminna sig om att nätverk även de är hierarkiska så vi ska inte låta oss luras.

Och jag upplever det som om man mest nätverkar inom den egna gruppen. Det som kallas inomkulturellt. Och att många vill samtala med centralnoden.

Alltså ju närmare cirkeln eller nätverkets center eller nätverkets betrodda opinionsbildare eller talesman man befinner sig desto högre rang.

På något sätt försvårar det informationsspridning och erfarenhetsutbyte. Och på så sätt blir det lite problematiskt att utmana sina egna fördomar och förgivettaganden. Och glöm inte att varje organism ,system eller nätverk eller organisations största dilemma är att hantera osäkerhet

”Vi Formas av allt vi upplever vi formas av våra medmänniskor mer än vi i regel vet.

Man har gett mig ett personnummer. Det är vilseledande etiketter

Jag är en mosaik av alla jag mött på livsvandringen”

(Ur Årsbarn med plejaderna Rolf Edberg)

En kommentar till NATIONALDAG 6 JUNI 2008-SVENSKT BEHÖVER INTE VARA SILL OCH NUBBE

  1. Uno Nilsson skriver:

    Monica…. Fanns ingen bättre sångerska någonsin. Har allt av henne. Tyvärr dog också hon i förtid. Den som lever kan konsten att göra konst, jag tror att Monica vågade leva fullt ut – tyvärr med litet konstlade ting. Sverige borde se sina nya innevånare på samma sätt som det såg på min släkt som kom från Frankrike en gång. På samma sätt som min Lisa är accepterad i Afrika. På samma sätt som människor bör möta andra människor: vad kan vi lära av varandra? Shoot baby, du säger så många saker som jag ville säga själv. Uno

Kommentera

