DEN NARCISSISTISKA POLITIKER-KULTUREN, LEX ORWELL

FRA LAGSTIFTNING NONSTOP?

FRA LAGSTIFTNING NONSTOP?

Vad var det vi bevittnade igår. För mig var återremissen ett politiskt beslut av första ordningen, och flera ledande inom IT frågor anser att det är ett kosmetiskt skådespel. Opassande var förtvivlad och känner sig lurad och vi är många många fler. Även jag men vi ska inte ge upp. Vi ska vakta väktarna och politikerna och 2010 års val ska det strykas. Ut med de gamla papaegojtuggarna och rosenbads filibustrarna . In med nya friska politiska vindar. Uppdaterar idag med att politikerbloggen informerar att MUF blev utsatta för påtryckningar av SÄPO och sin partiledning.

Han pressade verkligen på för att vi inte skulle demonstrera, säger MUF Linköpings ordförande Anton Holmstedt.
Jag har förståelse för att Annie Johansson och Fedrik Federly gjorde som de gjorde. Och det var berörande att se Fredrik kämpa så tappert. Det räckte inte hela vägen tyvärr. Och många kallar dem svikare. Jag tycker det är att ta i.

De försökte vara sina bästa jag och för att orka med att bli utesluten ur partigemenskapen krävs kanske lite mer livserfarenhet som gör att man kan stå emot mobben och trycket inifrån osund partikultur.

Personligen anser jag att det är de inomorganisatoriska strukturerna/kulturerna som är de största förrädarna mot integriteten eftersom de olika politiska ledningarna missförstått sin maktutövningsroll och därigenom så utför de en sorts neurotisk politik.

Och det verkar ha blivit ett mode, ja nästan en besatthet i att kunna handskas med kriser på ett flärdfullt sätt. Chefen-partiledaren ska visa sin beslutsamhet och handlingskraft. Ledaren eller organisationen ska ingripa, och morskt och sturskt föra in de små vilsna fåren i fållan.

Jag anser att det hade varit mer av ett autentiskt ledarskap att våga tappa ansiktet. Att Alliansen erkände, vi har inte berett ärendet tillräckligt utan tar till oss av kritiken. Vi lyssnar till opinionen i stället för att känna oss provocerade att snabbutreda! Låt oss bereda en vända till allt för att våra väljare samt en del inom oppositionen ska bli nöjda.

Det faringssätt/praxis vi nu som väljare blivit utsatta för har en osund narcisisstisk prägel, och ger makten/överheten ett ökat spelutrymme. Det kan i värsta fall hämma en en folklig demokratiutveckling, kanske. Men det finns anledning att känna stolthet. Framför allt över ungdomspartierna, Me We generationen som beslutsamt gick över partigränserna och enades. Heja!

Vad gäller den anpassade lagen om övervakning lagen Lex orwell så är jag helt enig med Pär Ström som idag inte skräder orden. Och en folkrättsexpert har nu tagit klivet in i debatten.

Han heter Per Broström och arbetar på Försvarshögskolan. I aftonbladet dömer han ut det nya lagförslaget och så här säger han:

”Men Per Broström, folkrättsjurist på Försvarshögskolan, ger inte mycket för regeringens eftergifter. Rättssäkerheten och skyddet för den personliga integriteten är svag även i det nya förslaget, menar han.

– Jag kan inte låta bli att skratta när jag hör det här. Det finns flera exempel i Sverige där vi haft insynsråd, kontrollorgan och annat, men väldigt få exempel på att det varit verkningsfullt.

Han menar att lagen strider mot Europakonventionen.
– Jag ser fram mot den första prövningen av det här i Europadomstolen.

Gå till Pär S och läs det senaste: Sminkad” FRA-lag är sminkat monster – stoppa nya versionen!

Lästips: Governing After Crisis
The Politics of Investigation, Accountability and Learning

Folkrättscentrum

Läs Ny teknik: Försvarets radioanstalt planerar att växa till ett super-FRA. Myndigheten vill modernisera spionlokalerna på Lovön de närmaste åren för 175 miljoner kronor, och planerar för upp till 900 anställda. Det framgår av budgetunderlaget för åren 2009-2011.

Avlyssningen miljonsmäll för kunderna

V KU anmäler Regeringen

Det kommer att ske med raketfart

Kopierat från emma!

Henrik Sjöholm, Jonas Morian, Birger Schlaug, Svensson, Erik Laakso, WitchBitch, Anna Troberg, Basic Personligt, Anders Mildner, Pär Ström, Isobels text och verkstad, The Pale Green Woman, Caught in the act, JMB, blogge bloggelito, Rick Falkvinge, projO, Henrik Alexandersson, Drottningsylt, Klokbok, Christian Engström, Janne Pettersson, andra sidan, Magnus Andersson, Shoot me while I’m happy, Steve Lando, Nikke Lindqvist, Tommy K Johansson, Gardebring, Alter Ego, Drottningsylt, Piece of the Mind, Satmaran, Free the Mind, Attila, Christian Valtersson, Pasteys Plats, och många många fler.

 

Andra bloggar om: , , , , , ,

Trackback.

 

11 Responses to DEN NARCISSISTISKA POLITIKER-KULTUREN, LEX ORWELL

  1. Anders_S skriver:

    Kämpade? Allt var ju uppgjort redan när Federley kom in riksdagen. Det var ett spel för gallerierna. Han led, det gjorde han, men han ahde redan låtit sig köpas. Även Judas led när det begav sig misstänker jag. annie Johansson däremot, ho led inte llas. Hon klarade sin examen i det politiska bluffspelet.

  2. Tack för kommentar.. ‘

    Jag håller med dig och jag skrev redan igår att jag misstänkte att han skulle låta sig köpas. Men han led och det gör en människa då hon sviker sitt hjärta. Tyvärr så är det så att de vill göra politisk karriär och jag satsar friskt på att de kommer att ingå i det utpekade organet den politiksa kontrollöverrocken. Det var det De blev erbjudna antagligen. Jag är oxå besviken så klart

  3. Uno Nilsson skriver:

    Har skrivit om denna skit idag. Det blir samma helt regelvidriga lag i alla fall. Sel för gallerierna, bara. Federely ligger redan illa till balnd centern efter sin skumma affär att öppna kafé och sen skita i att sköta det. Massor av leverantörer blev lurade. Spel för gallerierna, alltså. Om lagen går igen blir den i samma ögonblck olaglig enligt alla internatinella konventioner. Hur dum får en politiker bli? Denna regering är den sämsta nånsin. Hur dumma är dom egentligen? Kram, bra blogg som vanligt, Uno

  4. Uno Nilsson skriver:

    PS – vill gärna var med balnd bloggar som handlar om Fra, visst? DS

  5. Ja, det är ett spel för galleriet och det blev som jag skrev att de satte integriteten i pant och kom med vulgärargumentation. Som om Vi motvallare inte skulle vilja skydda våra trupper utomlands. Då blev jag kräkfärdig!

    Ingen har överhuvudtaget nämt avtalet med DoD, för farligt antagligen. Att vi samarbetar vad gäller signalspaningen det är ingen offentlig hemlighet, inte sedan Flygplanet DC 3an försvann Det plan som jag tror hette HUGIN..

    SVT nyheter hade med Johan Thunberger den evige ifrågasättatren pappa till lagen. Och det är märligt att han inte tagit sig större brösttoner för att försäkra sig om att den blir så bra så möjligt. Men han kanske oxå är silently silenced. Han om någon borde ifrågasätta lagens struktur och innehåll ordentligt. Jag hoppas han kan bli en barsk och bestämd kontrollant och rådgivare nu så det inte blir den ost som det är idag..

    Hade tänk att förära honom med ett inlägg tidigare men SVT tog upp historiken. Vilket är bra. Det finns en annan artikel där FRA utlovar full diskretion till alla sina myndighetskunder? ;D

    FRA läcker inte, säger Tomas Djurling som är chef för FRAs enhet för riskanalys informationskrigföring. Det ingår liksom i förutsättningarna att man kan hålla tyst om det som man jobbar med. Ingenting får komma ut om våra metoder eller om hur bra eller dåliga vi är

  6. Uno Nilsson skriver:

    Från min blogg:
    Tindra – du tindrar verkligen. Önskade att liberalerna du gillar kunde tindra lika mycket. Liberalerna i detta land är sin egen Paradox. Tyvärr. Under kappan på Moderaterna. Tråkigt som fan, men verkligt som sjutton.
    Bra kommentar. Uno

  7. Hej Tack uno för dina ord och ditt stöd.

    Jag är så uppgiven och ordet trovärdighet och Liberalism falnar.. Jag mår faktiskt illa.

    Att vara betrodd och trovärdig är den finaste gåva någon kan få och så missbrukar människor sitt mandat så här. Jag känner mig oxå grundlurad just nu! Du vet min inställning och jag är glad att jag INTE röstade detta val.

    Mitt mandat ska politiker verkligen få kämpa för! Läser det här nu på morgonen och är så bedrövad, Jag känner avsky när jag skriver för så här får man inte behandla grundlagen och yttrandefriheten läs och bedöm själva!

    Regeringen försökte stoppa MUF-demonstration.

    Niclas Bengtsson, statsministerns och statsrådsberedningen presschef, har vid flera tillfällen försökt stoppa den demonstration som ändå lyckades genomföras av MUF i måndags.
    – Han pressade verkligen på för att vi inte skulle demonstrera, säger MUF Linköpings ordförande Anton Holmstedt.
    Påtryckningarna från regeringens presschef föregicks även av samtal från en pressekreterare. Dessutom försökte en regeringstjänsteman stoppa demonstrationen på plats i Borensberg utanför Linköping.
    – Ja, vi fick veta att det var bäst att vi åkte därifrån, säger Anton Holmstedt.

  8. ee skriver:

    Den nya Stattarkulturen har fötts; riket äger individerna, deras förehavanden i samtliga avseenden.
    Kontrollorganen är spel för gallerierna; att jämställa med förekomsten av antal anmälningar till Socialstyrelsen som leder ingenstans utom til ytterligare repression av de som anmäler.

  9. Jag är mållös och genom min tystnad skriker jag . Ärligt talat jag vet inte vad jag ska svara dem som kämpat så.

    Tack för kommentaren och osund statskultur ja! Och mycket rädd och osäker sådan. Det finns föreetelser som uppvisar starkt narcissistiska tendenser inom olika organisationer företag och så klart människor. Och kanske är det sådana företeelser som slagit rot här. Hoppas sociologer och statsvetare/medieforksare forskar nu på analyserar på djupet ang det här .

  10. Ni Har väl sett inslaget från Tv 4 ! http://nyhetskanalen.se/1.508783/2008/06/18/rekryterade_redan_for_tre_ar_sedan

    Se den igen och jag citerar mig själv från ett blogginlägg DET TALADE ORDET FÖRGÅR – DET SKRIVNA BESTÅR skrivet 2007-02-16 13:41

    Nu till en trevlig anekdot som stod att läsa i Swedia Networks personaltidning nätbyggaren nr 10 2001, Jag ger det här till er mot bakgrund av den diskussion om det liggande förslaget ang FRAs ev utökade möjligheter att kontrollera och övervaka elektronisk trafik utomlands, ex. e-post.

    Jag vill med det här påvisa att tvivel mot nymodigheter alltid förts. Och ibland med viss rätt.

    I en redogörelse Skrev en Ingenjör Norén (stationen vid Grimeton) om de föreställningar som ortsbefolkningen hade vad gällde byggandet av en radiostation år 1921.

    Bönderna hade i allmänhet en mycket märkvärdig föreställning om den blivande Radiumstationens funktion.

    Att svansarna på kreaturen som passerade området efter det stationen kommer i drift skulle ställa sig rätt upp i vädret med ett knastrande ljusknippe utstrålande mot masterna, hade många klart för sig . Ävenledes troddes allmänt att över masterna skulle ligga ett permanent åskmoln med urladdningar till masterna.

    En bonde yttrade en dag till mig sina tvivel

    – om det verkligen skulle lyckas framställa så långa gnistor att de räckte till Amerika, så ansåg i alla fall han:

    -att även om detta lyckades kunde ju envar stå och läsa efter gnistorna vad som telegraferades varigenom telegramhemligheten vore synnerligt dåligt bevarad!

    Verba Volant, Scripta Manent,
    Det talade ordet förgår, det skrivna består!

    IT-panelen: FRA vill avlyssna dig – så skyddar du din integritet
    Web tv:!!
    http://pfatjanster.idg.se/info/webbtv/20070216.asp

  11. Uppdaterad med Margateth Osjus bild följ med pappa nu. min egen kommentar är en inlaga ang det som framkommit ang Thomas Bodström och andra Machiavelligesäller i Rosenpalatset.

    Bra att byken tvättas en tredje gången låt oss nu hoppas jag att det vässas i KU utfrågningen inför kommande batalj.

    Loggfilerna ang Tsunamin borde också tas upp till en ny synvända.

Kommentera

