HAR DU SKINGRAT DIMMAN NU INGVAR”klartext” ÅKESSON?

Selma Lagerlöf i vinterskrud Januari 2010

Ingvar Åkesson vill även han skingra dimman i sin artikel i svd Brännpunkt FRA kan inte spana på folket. Nej men de kan fiska och masstråla olika typer av data och info och signaturer för att mönstersätta.

Och det vore ärligare om FRAs Generaldirektör kunde erkänna attt FRA vill delta i samarbetet som kallas BRUSA AND UKUSA SECRET AGREEMENTS eller med ett annat ord Echelon. Ingvar Åkesson har varit en av förespråkarna för detta udvidgade samarbete. Om Sverige och signalspanarna i etern nu inte ingår denna halvhemliga ring. Vi samarbetar thats the hard fact eller på svenska klartext sigint-Ingvar!

Jag vidhåller att vi kritiker fortfarande ska utforska våra Norska och Kanadensiska vänner har och har  haft för sig i intel och sigintfältet. Jag uppfattaratt de kommit längre vad gäller transparensen. I april 2007 så tog jag för första gången upp partnerskapsavtalet.

Just det det är ett partnerskapsavtal med U.S Homeland Security ang informationsutbyte. Och glädjande nog har de andra debattörerna upptäckt det nu. Det är där haken ligger och så här skrev jag när jag publicerade det för första gången. Under titeln major Odenbergs partenskap med homeland security på spraybloggen.

Kan det vara därför som det var så bråttom att få igenom FRA signalspaningslagen så att de kan vara en av dessa andra myndigheter som kan ingå i denna samordning eller i samverkan. Sedan kan man ju undra vad annat informationsutbyte egentligen kan innebära. Kanske kommer vi att ha ett plan chartrat av CIA stående på plattan på Bromma nu.

Att det är trevligt med samarbete och utveckling där är nog många överens med mig men partnerskap får mig att haja till lite?

Att personal inte skall hotas är självklart och det tar jag avstånd från. Men alla som kritiserat lagen är knappast lekmän. Och vi avfärdar inte erfaren personal. Det är bara det att  FRA och  sigintpersonalen valde tystnaden för länge. De borde ha framträtt för länge sedan. Utrikesminister Carl Bildt bloggar och tycker FRA borde tas i försvar. Det har jag i alla fall gjort eftersom jag hela tiden hävdat att det handlar om vår underrättesletjänsts professionella yrkesintegritet.

Kunniga jurister menar att lagen i nuvarande skick strider mot EU-konventionen och de mänskliga rättigheterna.  Andra som kan Telecom vet att signalpaketen/protokollen AAL 0-5 ATM via backbone flyter runt till andra länder så det inte går att avgöra om det är inhemsk eller utrikes mål som uppsnappas via den automatiserade inhämtningen.

Samtidigt ska vi hålla i minnet att  det fortfarande är  människor som programerat FRA och Linköpings superdatorer så det finns lite utrymme för att fortfarande vara kritisk mor de olika indikatorerna.

Jag noterar avmätt att Sigints control i alla fall väljer att vara lite självkritisk mellan sin försvarsargumentation. Opassande tror även att misstron till våra politiker beror på att privat kommunikation blivit en handelsvara i Partnerskapet med USA.

Den tyngsta kritiken jag personligen har är mot våra nonchalanta politiker och dess oförmåga att kalla in truppförstärkning i form av Johan Tunberger och andra fd FRA veteraner i tid. För de kanske kunde bena ut hur en konstruktiv lagstiftning skulle kunnat sett ut. Samt att de inte erkänner att de ingenting förstår av lagtexten.

Och hur kommer det sig att FRA personal med Ingvar Åkesson i spetsen inte förrän nu väljer att framträda. De tunga debattörerna mot FRA lagen började för flera år sedan att granska. Även de förkastade lagförslagen. Och att som nu ha en mängd kontrollstationer och överrockar visar med all tydlighet hur dåligt lagförslaget är.  Och som jag skrev på mitt inlägg igår så är jag oerhört nyfiken på de effektiva inrikesfiltren.

Jag tror nämligen Anders Wik åsyftar fysiska personer som gör okulär granskning av uppsnappat och infiskat data

Lästips FRA kan inte spana på folket

Striden om spionlagen
En bra Underrättelseman bör ha humor

4 kommentarer till HAR DU SKINGRAT DIMMAN NU INGVAR”klartext” ÅKESSON?

  1. Inga M skriver:

    Bra att få läsa informativt om FRA-eländet här i Din blogg. Suveräna satirer finns hos En liten tant och hos Badlandshyena och hos Gubben bl.a. De rekommenderas.

  2. Tack Inga. Ja det är ett elände men det är positivt att FRA personalen talar ut om än med lite luddiga bokstäver då.

    Ska ni ha riktigt matnyttigt och kunnigt om FRA samt lite olika källdokument ang ex tsunamihanteringen och thomas Bodströms uppläxning av charles Clarke ska ni gå till FRENDO http://www.frendo.se/ rekommenderas

    Ja en liten tant är suverän skrattade gott då jag läste henne. Ska gå till gubben oxå.
    Trist politik ska avväpnas med humor..

  3. spionen skriver:

    Spionbloggen underrättar, som önskats, om sin syn på autonomt agerande.
    Spionbloggen är visserligen OS vad beträffar INT, så det är alldeles OK att lägga upp bloggen på sin WP.
    Som en viss OS-källa brukar säga: en inbiten OSINT-konessör utan Spionbloggen på sin WP är ingen inbiten OSINT-konnesör.
    Lycka till i bloggosfären!

  4. Lagt upp selma i viterskrud

Kommentera

