STEN TOLGFORS HAR FASTNAT I EN FIX.

 

 

 

 
 

https://i1.wp.com/tindra66.sprayblog.se/upload/SOS%20Politician%20Hat-FRA%20SPANAREN.jpg
Bilden heter SOS politican hat-Fra Spanaren. Hjärnbackupen användes med fördel när hjärnan är kokt av Sigint och informationsinhämtningstrålande. Till god kommunikationsspaning eller särskild inhämtning användes modell FRA Spanare no. 66 Noblefilter .

Det börjar bli tröttsamt att lyssna till Försvarsminister Sten Tolgfors emellan varven då han försöker komma med argumentation för att behålla lagen i nuvarande skick. Han liksom andra Pro FRA lagen har fastnat i en fix. Och deras argumentation belyser endast signalspaningen som inhämtar och bearbetar och lägger till signaler och mönstersignaturer m.m. i ett omfattande signalbiblioteket. Samt den omvärldsbevakning och bearbetning av de internationella underrättelserna/rapporterna för försvars och utrikesdepartementets vidkommande

Vad vi kritiker däremot åsyftar då vi borrar i frågan är kommunikationsspaning KOS /kommunikationsinhämtning. Dvs. verbalt eller skriftligt kommunikationsinnehåll mellan en sändare och en mottagare. Oavsett satellit eller radio eller mail-överföring. Det är det vi menar är massavlyssning. Och det är viktigt att komma ihåg att FRAs verksamhet ska styras av Sveriges egna behov. Och jag ifrågasätter om det verkligen är Sveriges egna behov som ligger till grund för lagförslaget som det ser ut idag.

Är det inte hög tid att någon strateg transportbefodrar dåligt pålästa politiker ut från Rosenbad. De skulle behöva förflyttas till lite mindre kvalificerade arbetsuppgifter. Jag tror vi väljare gett dem väl mycket handlingsfrihet.

Jag upplever samtidigt att utspelen antar mikromanagementkoncept. Och det blir underligt när politiker vill detaljstyra en hemlig verksamhet. Det då vi inte har ministerstyre ännu. Här måste vi kritiker bidra till att sansa oss och tänka efter vad vi vill ha istället och hur det ska se ut.

Det är som sagt av största vikt att vi täpper till gapet med de olika registren och vad de får och inte får innehålla. Det som är mest bekymrande i dagsläget är hanteringen av de biografiska underrättelserna i rapportering och analysregistret. Och det är här den inte så ofta nämda integritetsskyddsnämden kommer in. Det organ som även hanterar möjligheten till rättelse för en privatperson om denne blivit felaktigt buggad eller punktmarkerade av SÄPO och återfinns i kontrollantens svarta bok.

För att jag som enskild ska kunna begära rättelse ska det finnas en offentlig uppgift om dessa så jag kan vända mig till myndigheten att få ett *registeruttdrag eller kunna rätta till felaktigheter.

Det låter sig inte göras och såvitt jag förstår är databasen Titan endast ett slasktrattsregister där allehanda info brusar runt.

2 kommentarer till STEN TOLGFORS HAR FASTNAT I EN FIX.

  1. Det är dags för Sveriges sjunde folkomröstning, denna gång om avlyssning, FRA.

    Jag har lagt upp alla riksdagsledamöter och regeingen på min blogg. Mitt syfte är att initiera en folkomröstning om FRA (Naivt- javisst, men det är ändå mitt mål).

    Stöd initiativet, gå in, skriv under och länka gärna.

    Peter PC Carlsson

  2. Hej Peter tack för bra info och folkomröstningar tycker jag om så det stödjer jag gärna. och Carl B Hamilton fp förordar ju även han folkomröstning. Jag tycker inte det är naivt. Det som är farligt naivt det är när politiker underskattar viljeyttringar till delaktighet i det offentliga samtalet. Ex som StatsministerFredrik Reinfeldt hävdade att vi kritiker är drabbade av vanföreställningar.

    Då är politikernas uppgift att presentera fakta och använda begreppen så att människor förstår vad det handlar om. I den här frågan så visar det med tydlighet hur det blir när parter talar förbi varandra, och hamnar i en fixering. Eftersom som vi/de inte har begrepp som inom fältet som kan få oss att mötas, för att tillskansa oss bätttre förförståelse inför promblemkomplexet.

    De flesta av oss vill ha underrättelsetjänst, i alla fall jag. Och den här debatten handlar om en del av det benet dvs.försvars-underrättelserättelsetjänsten MUST FRA KSI kontoret för särskild inhämtning samt en begränsning eller upphävandet av det inhemska masstrålandet. Bearbetningen analysen delgivningen ska som jag skrev värna Sveriges egna behov.

    De argument som väljs av initierade anställd personal och betrodda politiker ska vara anpassade därefter. Annars blir det konstigt. Men det kanske jag inte får säga 😀

Kommentera

