ÄGNAR SIG VÅRA POLITIKER ÅT NOBLE LIES OCH WILFUL IGNORANCE

Noble lies och *wilful ignorance är två begrepp jag försöker bekanta mig med.  Noble lies antyder att det är mer effektivt för politiker att ljuga nobelt samt manipulera genom retorik för att effektivare få igenom sin politik och sina förslag. Demokrati är ju som sagt annars en ganska långsam process.

Jag anser faktiskt svenska moderna riksdagspolitiker borde akta sig för att fastna den nobla ljugarfällan. På något sätt verkar det som om medlemmar i den folkvalda eliten uppfattar att tala sanning är att kasta pärlor för svin.

Som opolitisk men engagerad medborgare så vill jag veta de bakom liggande motiven till FRA lagstiftningen och jag nöjer mig inte med de formuleringar jag serverats på senaste tid. Argumentationen haltar! Det är därför vår skyldighet som medborgare undersöka att lagstiftandet inte baseras på nobla lögner.

Jag blir inte heller ett dugg charmad av att generaldirektör Ingvar Åkesson med personal bjuder in Ja sägarna inom riksdagen till Lovön för konferens. Det logiska vore ju att bjuda in de duktiga kritikerna för konstruktiva samtal, eftersom det är de som kan ställa de svåra frågorna till sigint och comints agenter och mänskliga filter i underrättelseinhämtningsprocessen. Att predika för redan frälsta är ju ingen konst för att uttrycka mig milt.

Anser inte våra betrodda folkvalda att vi som medborgare är vuxna nog att hantera sanningen och kanske är det så att det finns en grundmurad attityd inom folkviljans palats, att svenskar är mentalt handikappade och att vi inte ska tro att politiker kan garantera välfärd. Nej och jag tror inte blint att politiker endast gör det rätta och det goda.

Kanske det finns en del folkvalda som väljer att främja sin karriär framför svenska folkets väl. Fredrik Reinfeldt skrev om att svenskar var ”mentalt handikappade” det i sin bok ”det sovande folket” Tur att jag har arvsanlagen för att vara mentalt handikappad då, så jag har något att skylla på!

Politiker ska inte oemotsagda få förleda oss medborgare att tro att lagstiftnigsprocessen leder till det goda samhället med hjälp av sina vita små lögner! Argument och uttalande liknande de nedan ska prövas och tolkas!

Samt vilka gränser är det mer som ska tänjas i kampen mot terrorismen i Sverige? Den personliga integritet är en!

”-jag är också beredd på att skriva under på att Sveriges del i kampen mot terrorismen kommer att tänja en del gränser … eh … för vad vi än så länge uppfattat vara korrekta sätt att agera. Det finns legal grund för detta.

Jag tror att svenska folket [ska] ställa in sig på att det kan hända igen. Både att utländsk säkerhetstjänst opererar på plats i Sverige. Och att det kan ske avvisningar till länder som använder annat än allmän domstol för att pröva skuldfrågan. … eh …

-och ibland kan det vara bra att vara rak över det, snarare än det vi har upplevt, tycker jag, för att försöka … eh … komma undan diskussion i den här frågan”

Fredrik Reinfeldt uttalar sig om de två egyptiska medborgare som 2001 med CIA:s hjälp avvisades till hemlandet, där de utsattes för tortyr. Källa: Sveriges Radio P1, Studio Ett, 12 december 2004, kl. 17.00-17.45.

* You commit this fallacy if you ignore any evidence brought before you, without attempting to give reasons

Lästips : Noble lies and perpetual war: Leo Strauss, the neocons, and Iraq

One Response to ÄGNAR SIG VÅRA POLITIKER ÅT NOBLE LIES OCH WILFUL IGNORANCE

  1. Jag kopierar in ytterligare en kommentar som jag fick på min moderblogg av Bengt Åke Wennberg kunskapsabonnemanget

    I den senaste utgåvan av Time no 8 2008 ägnas nio sidor åt Rysslands angrepp på Georgien. Skeendet analyseras bland annat av Zbigniew Brezinski som var säkerhetsrådgibvare till president Carter. Han och de andra kommentatorerna hävdar att Putin och Ryssland vill återskapa Sovjetunionens styrka och makt i världen. Inte för att ha makt utan för att återupprätta sin heder.

    Det är en fråga om identitet. Mot sådana tendenser hjälper inga logiska säkerhets- eller riskbedömningar. Ett litet land som kränkte Rysslands heder var Georgien. Enligt artikelförfattarna väntade bara Putin på ett tillfälle att visa sin makt och sätta Georgien på plats. Mikheil Saakasvili gick i fällan troende att han skulle få stöd av USA och EU i en konflikt. Har vi i Sverige samma blinda förtröstan?

    Enligt artikeln har den norra ryska flottan börjat att regelbundet patrullera ishavet sedan Sovjetunionens fall 1991. Man har etablerat cyberkrig mot Estland som en hämnd för nedmonteringen av statyn av den ryska soldaten etc. Sverige kan mycket väl ådra sig Putins vrede. Vad gör vi då? Läs artikeln

    Svar från mig.

    Tack Bengt Åke jag la in länken nu för dem som vill läsa och så har jag ett annat lästips för den som vill läsa mer i ämnet noble lies. Selective intelligence Donald Rumsfield has his own resources

Kommentera

