MiKAEL ODENBERG! HÅLL UTKIK EFTER VITA RÅDJUR!

Vitt Rådjur Foto NWT

Vitt Rådjur Foto NWT

Foto NWT.

Va har ni inte sett ett vitt rådjur någon gång?

Mikael Odenberg (MOD) slog till ordenentligt i sin debattartikel i DN härom dagen. Och kan inte hjälpa att jag drar på smilbanden.

Jag finner det ganska komiskt att han kallar de som är emot FRA lagen konspirationsteoretiker eftersom de som analyserar råa kommunikationsunderrättelser och signalprotokoll bör vara lite konspiratoriskt lagda. Hur ska de annars kunna vaska fram något av vikt vid den okulära besiktningen av datat. Eller då de knåpar ihop sina tekniska variabler algoritmer, och spinner vidare på sina sociogram. Och när de klurar på lite morfologiska analysingångar.

Fast det är klart det finns vissa FRA kramare som kanske tror att en bra underrättelserapport skrivs av en neutral robot, utan förmåga att tänka känna och även kanske ha fel. Förresten så kommer det mesta som samlas in från öppna källor.

Och så var det tjatet om det hemliga. Och hur viktigt det är med sekretess och hemligheter, och att det är därför det är svårt att diskutera sakfrågan. Samt att slumpen ska avgöra om mina mail scannas eller inte. Vadå slumpen herregud, då är det värre än jag befarade. Slumpen ska INTE avgöra om den råa underrättelsen ska ingå i en kvalificerat hemlig biografisk rapport. Ingå i en analys eller rapport som dessutom kan ha men för tredje person.

Jag vet inte men jag får den uppfattningen att många FRA-kramare vill ingå i den hemliga gemenskapen och stämpla sina PM och rapporter med kvalificerat hemlig /top secret Umbra Gamma /handle through comint channels only.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel. Men insamlingsmetoderna är kanske inte så hemliga längre. Det är troligtvis resultatet av det insamlade datat som är hemligt. Och en underrättelserapport är aldrig bättre än de analytiker som har sammanställt den. Sedan kvittar det nog hur bra ”filter” och datorkapacitet FRA och de som ingår i echelon-ringen har sitt gigantiska WAN. (Wide area network)

SUND i riksdagen verkar inte förse sina regerinsmedlemmar med bra underlag vad gäller försvarspolitik. Eller så är det så illa att vissa ”analytiker” bara tar fram analyser och underlag som är anpassade efter vad ”husse och matte” har efterfrågat!

Nu kommer jag att värdera FRA- kritikerna en smula. Det eftersom jag skickade en enkel fråga till FRAs avdelning frågor och svar. Anledningen var att jag blev bestört över att det verkade som om bara FRA kramare fick bjudas på kaffe och ta del av Lovöns vackra natur.

Frågan har diarenr 400:4074/08. Här är svaret.:

FRA tar ofta emot besök från politiker, tjänstemän och massmedia. FRA har både bjudit in och haft besök av politiker som uttryckt sig vara mot signalspaningslagen.

Varför dessa inbjudningar eller besök inte uppmärksammats i media är svårt för FRA att svara på.

Vänlig hälsning XXXXXXXX

Jag lämnar inte ut namnet på den som besvarat mitt mail eftersom jag inte accepterar att det idkas skallgång på personalen som arbetar inom FRA.

Hur kommer det sig att ingen av bloggkritikerna samt media skriver om att även de som är negativa till lagen faktiskt varit på besök och blivit inbjudna eller talat med representanter på FRA. Trist och tråkigt för debatten.

Att en del kritiska politiker varit där är en sak, men de kanske inte kan ställa de rätta frågorna och i så fall tycker jag det vore förnämligt om ex Mark Klamberg och kritiska teleingenjörer och andra bloggare utanför de politiska parterna kunde delta i en paneldebatt.

Ikväll ska jag i alla fall på café liberal (fp) i Sunne för att samtala om FRA lagen.

Lästips om morfologisk analys . FOI att ha beredskap för okända händelser

Kommentera

