FRA-LAGEN: KORT TAKTISK INFORMATION OM EV. MOTMEDEL.

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/B_ush_Eavesdropping.gif
Hinner inte skriva så mycket just nu utan vill bara i korthet informera er om en länk jag hittat som skulle kunna hjälpa till med en digital integritet.

Läs om SV eTRAF som är ett verktyg för logiskt signalspaningsskydd!

Jag tycker idén verkar vara jätteintressant. Det här måste jag lära mig mer om .

SIPT Technologies har initierat SVeTRAF för att göra en avgränsning av sådan trafik möjlig genom att ID-märka kommunikation mellan verifierade användare som svensk utan att användarnas identiteter behöver röjas i FRA:s spaningsnät.

Användarna legitimeras, trafiken autenticeras, verifieras och kan identifieras av FRA som bara behöver känna till att SE-flaggad kommunikation sker med svensk trafikbehörighet eller befogenhet utan att någon koppling görs till fysisk person”

6 Responses to FRA-LAGEN: KORT TAKTISK INFORMATION OM EV. MOTMEDEL.

  1. Uno Nilsson skriver:

    Finnar, norrmän, danskar och alla andra som har trafik genom Sverige drar sig undan. Sämre lagförslag har aldrig funnigts med undantag för sjukvårdslagen och A-kasselagen. Alla genomförda av Aliens. Kram och Keep It High!

  2. Hej Uno det var länge sedan. Ja jag tittade på Kunskapskanalen igår på FRA Forum och det var mycket informativt.

    Metaforen som är i ropet nu är att FRA är en shop en typ diversehandel som bara gör det beställarna ålägger dem att göra enligt den ost liknande lagen.

    Jag vet mycket väl att det går mängder av transit trafik till och från Sverige. De där sjökablarna TAT och Östersjökablarna är inte att leka med. Och jag var mycket förvånad att Moderaternas Karin Enström ansåg att vi får ta problemen med sviktande kundunderlag vart efter dom kommer då representanten för telecombolagen hade ordet. Då skämdes jag som en hund

    Hur ska de förklara för sina kunder. Det är mycket stora pengar det handlar om här. Vi har slagit oss för bröstet och vill vara en IT nation och vi är en telecom nation då ska vi baske mig värna om dessa kunder. Tillit till leverantören är ett viktigt ord och gäller ända till slutkonsument dvs du och jag.

    Uppenbart är att Kapten Karin Enström borde ha läst på mer om hur marknaden för tele och it frågor ser ut. Det här handlar om större värden än RMA dvs nätverksbaserat försvar. Hennes utspel var en aningen närsynt.

    Det är förenat med stora viten/ böter om Teleoperatörer ISPer inte kan garantera vissa saker i kontrakt.

    -jag har en annan reflektion. Hur kommer det sig att så många med militär bakgrund hamnar i riksdagen? Vore roligt att se hur fördelningen ser ut om de är överrepresenterade eller propotionerna. Är det där de hamnar då de lämnar eller ingår i ett omställningsprogram?

    Hat gött

  3. Dennis Nilsson skriver:

    Och vem skall godkänna de som godkänner de som klassas för ”SVeTRAF ”!?
    Statens godkännandeinstitut?

    Nej, det finns ingen medelväg än att kassera FRA-lagarna och göra om.
    Om vi inte gör om dem nu, så kommer det att ske senare.

    Vi har fått smaka på informationsfriheten och kommer inte att släppa ifrån oss den frivilligt.

  4. Petter Olsson skriver:

    @Tindra-Annette:
    Jag tror att Karin Enströms bror heter Henrik Landerholm och är chef (eller var) för Försvarshögskolan. Så nog är det lite ”bror- och systerpolitik” i riksdagen alltid! =)

    Håller också med dig om det där SVETRAF. Bra att nån tar grepp om det praktiska.

    @Dennis:
    Har du inte missförstått SVETRAF? Jag tycker det verkar helskönt. En lösning som skickar all svensk kommunikation i en skyddad kanal rätt genom FRA:s j-a filter. 😉

    Vem som godkänner? Hmm. Bra fråga. Vem godkänner våra legitimationer och körkort och sånt? Det behöver väl inte vara konstigare än så.

    Men jag håller med dig om FRA-lagen. Den behöver göras om. Men ingen av oss tror väl att underrättelsetjänst eller signalspaning upphör för det… då kan ju SVETRAF faktiskt vara rätt bra! =) Gillar att nån försöker göra nåt vettigt iaf.

    @Uno:
    Skulle inte SVETRAF kunna låta finsk, norsk, dansk och trafik från hela EU passera genom FRA-filtret tror du? Det handlar väl bara om hur EU och Norge och Sverige kommer överens?

  5. Lars-Åke Svensson skriver:

    Om det är så, att det finns en tekniska lösning som gör att FRA-lagens alla Brasklappar kan uppfyllas är det väl värt att prova.
    Lagstiftarna har börjat i fel ända, Först har man skapat en lag och i den stadgar undantag som tekniskt inte är löst innan lagen ska sjösättas. Nu verkar det finnas en lösning som hinner ifatt lagstiftarna. Innebär svetraf att lagens alla undantag, eller delar av dem, kan tillgodoses finns det ingen anledning att inte prova.
    //
    Lars-Åke Svensson, Norrköping

  6. Hej alla som kommenterat. Tack vad roligt. Som Fra-lags kritiker så tycker jag att allt som skulle kunna underlätta för staten så är det värt att testa.

    Som ni vet skrev jag ju inlägget skallgång där jag tar upp hur lätt det är att fastna i att enbart kritisera det som jag tycker är dåligt. Därför så är det så bra när människor faktiskt engagerar sig och försöker skapa något konstruktivt. Sådant föärtjänar att lyftas fram och jag hoppas SVeTraf kan vara en väg att gå.

    Det finns säkert annat som kan vara värt att testa. Men detta var vad jag fann då jag tröttnade lite på mitt egna raljerande och läsa andra som bara spyr galla över våra politiker. Som opassande faktiskt nämnde i sitt inlägg idag så gör ju politiker så gott de kan utefter vad de förstår, och idag vet de kanske lite mer. Precis som vi förstår mer hur de tänkte då de röstade ja. Jag citerar emma från opassande för jag tycker det var så bra formulerat.

    ”Syfte har ställts mot konsekvenser och höga krav har ställts på teknisk förståelse såväl som principiella i debatten. Åsikterna har gått förbi varandra, men nu börjar vi mötas på riktigt — med ett och annat undantag. Äntligen förstår alla vad det handlar om, och äntligen har vi möjlighet att streta åt samma håll. De som tidigare röstat ja har inget att skämmas över — de visste ju inte det vi vet idag

Kommentera

