FRA-LAGEN. JA-SÄGARNAS JÖNSERI OCH FASADARRANGEMANG

https://i1.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/SALSATUGGARE.jpg
Bilden heter salsatuggare och vill ni veta vad det betyder får ni googla.
Nog kan vi väl påstå att debatten om FRA lagen innehåller stora inslag av infotainment såväl som edutainment. Fra-kramarna bygger upp sina argument och idkar skyttegravspolitik. Precis som de gjort i alla tider. Det uppenbart att politikerna inte vill ge det mandat som skulle kunna innebära en fullvärdig kontroll och tillsyn av verksamheten.

Inte heller vill de ta till sig de konstruktiva förslag som skulle kunna innebära en lösning på problemet det som kallas digital integritet. Nej istället väljer våra politiker kommunikationsstrategin vuxen-barn senligt transaktionsanalysen. Eller tredjegradens spel som Berne beskriver detta fenomen

Politker-föräldrarna har tolkningsföreträde dvs. Pappa och Mamma vet bäst så nu håller du tyst .För en tid sedan så läste jag i ledarbloggen SVD ett inlägg som heter nehej joho nehej och mediasamtalet befinner sig alltjämt på den nivå.

Vad det var som de 14 artkelförfattarna inte föstått? Det gavs det inga kommentarer och analyser till. Bara att den inte var saklig. Nog för att jag förstår om Allan Widman krigar med sina motståndare. Men det han gör sig skyldig till nu är att gräva ner sig djupare i skyttegravspolitiken.

Det finns många underströmmar i denna lagstiftning och det är möjligt att jag inte har förstått rätt och jag påstår inte det heller jag att jag kan eller vet allt. Men jag är villig att o lära mig och reflektera över hur jag och de andra som är kritiska kan bidra och komma tillrätta med den oro många känner.

Men då är vi plötsligt dissidenter med assymetrisktpolitiskt intresse. Här kommer en del av en kommentar av Bengt Åke Wennberg samarbetsdynamik som jag fick på mitt förra inlägg FRA -lagen Alliansens bottenapp på den speglande wordpressbloggen

I efterdyningarna av 68-rörelsen var jag med om att man inom social- och psykvård försökte införa demokrati i meningen att man gemensamt skulle överlägga och rösta om patienters behandling. Ytligt sett var detta rimligt eftersom alla i kollektivet deltog i att skapa den miljö och åstadkomma det bemötande som för många patienter var en förutsättning för deras tillfrisknande.

Vad som emellertid också skapades var ideologiska stridigheter och närmast korkade beslut som i några fall jag känner till resulterade i patienters onödiga död.

Relevansen till debatten om FRA lagen är följande.

Det är orimligt att tänka sig att svenska folket i denna komplexa fråga genom röstning skulle kunna ta ställning till om en regering gjort rätt eller fel eller om deras argument för det ena eller andra håller eller inte. Det är emellertid också lika orimligt att man skulle inordna sig under ett beslut som om man vore omyndiga barn.

Nu ska jag tillåta mig tänka högt. Är öppenheten i debatten just nu ett spel för galleriet. Hur kommer det att bli nästa vecka. För då kan jag tänka mig att det dras upp strategiska riktlinjer inför filibustrandet i kammaren i Rosenbad om det nu blir någon debatt.

Om jag vore för lagen och satt i Regeringen så skulle jag skicka fram Försvarsminister Sten Tolgfors att besvara motionerna och sedan sätta punkt. Innan i det tysta skulle jag givetvis förse mina olydiga politikeradepter med yppandeförbud. Inte tillåta att någon talar med press. Kanske skulle jag locka med möjliheten till avancemang inom partiet och försäkringar om att få ingå i kontrollfora som har med FRA och personlig integritet att göra.

Jag är av den åsikten att om ett kontrollorgan ska fungera väl och värna medborgarna så ska den kontrollen vara utomparlamentarisk. Dess ledamöter ska inte sitta med fingrarna i syltburken och lägga ett partipolitikskt raster över granskningen.

Bra vore om de inte hade någon koppling till riksdagen alls tycker jag. Och ni vet min inställning till övertron på sekretess. För med min konspiratoriska läggning så har jag fått för mig att hemlighetsmakeriet många gånger syftar till att de som arbetat själva ska få slippa uppleva genanta misslyckanden och misstag. Så min slutsats är att de kontrollinstanser som finns endast är fasadarrangemang.

Integritet underrättelsetjänst sociogram brevhemlighet signalspaning rent mjöl i påsen

Hälsa på Mark Klamberg:
Kommentera

