5 DAGAR KVAR. ATT VARA EN TONGIVANDE RÖST I VÄRLDEN

Burma Bild MOA

Innan jag gick hemifrån så lyssnade jag lite på 24an. Det var ett inspelat seminarium angående Sverige och vårt omfattande arbete internationellt med de mänskliga rättigheterna MR. Jan Nordlander ambassadör för MR sa att mänskliga rättigheter är Sveriges utrikespolitiks DNA.

Jag fick också veta att Sverige nu antagit en skrivning inom UD ”att Sverige ska vara en tongivande röst i världen” Det förpliktigar. Men om vi samtidigt har en lagstiftning som bryter mot en av portalparagraferna i de mänskliga rättigheterna och dessutom mot svensk grundlag så ger det mig en lätt kvalmig känsla.

Kanske är det fel av mig att dra in FRA lagen och samtidigt även tala om Responsibility 2 Protect. För begreppet som sådant kanske främst till är till för länder som befinner sig i konflikter,  i krig eller gemomgår förändringar mot en mognare demokrati. Men någonstans så tycker jag att vi ska tillämpa begreppet reponsibility 2 protect när det gäller så vackra fundamentala värden som rätten att få yttra oss fritt och vår personliga integritet i vårt land. Det handlar om omsorg om dessa.

Det är därför FRA -lagen ska rivas upp göras om och göras rätt. Då har vi nämligen ytterligare ett redskap som kan bli en tongivande svensk röst i världen. En klar och stark stämma som kan ge ytterligare ekon globalt. Ett integritets-bistånd till de länder som befinner sig i transformation och utveckling.

Ett verktyg som de kan omvandla och göra till sin Best Practise vad gäller att integrera den personliga integriteten. En signal som ger dessa länder möjlighet att utkräva ett tydligare ansvar om fel begås mot mänskliga rättigheter av dessa länders underrättelsetjänster. Vår nation ska vara en tydlig och pådrivande kraft även i dessa frågor.  Vi ska inte bara bygga fred och stabilitet. Vi ska driva på utvecklingen i ämnessfärer som handlar om den personliga integriteten.

Idag är det den 11 september. En sorgens dag på många sätt. Inte minst för oss i Sverige, men i hela världen. Mitt ljus brinner för alla dem som bär sorgen i sitt hjärta. Jag gör det. Jag vet att hon sitter där i sin himmel och är sitt bästa jag. Det var så jag skrev då jag kondolerade en av mina politiska förebilder, Anna Lindh.

Idag citerar jag Anna Troberg som har ansvaret för nedräkningen idag. !

Om nu regeringen var så ofantligt upptagen av tanken på att skydda medborgarna mot “yttre hot”, varför monterar man då ned försvaret? Vi kan signalspana hur mycket som helst, men om vi inte har ett försvar att mobilisera så kan FRA sitta ute på Lovön och ropa “code red!” hur mycket de vill.

Det “yttre hotet” kommer att marschera rakt in över våra gränser i vilket fall. Det finns liksom ingen logik i att hyperutrusta FRA, samtidigt som man monterar ner försvaret. Eller finns det kanske det? ”

Läs hela inlägget här. Vargen kommer inte, den är redan här…

Imorgon är det Rick Falkvinge (pp)

Andra bloggar om underrättelsetjänst signalspaning kommunikationsspaning Alliansen Sten Tolgfors försvarspolitik

Läs även SVD Vore det så himla farligt med en bättre FRA-lag då?

Läs Mark Klambergs Blogg idag. Lysande! Riksdagsmajoriteten hade bristande underlag för sitt beslut

”Jag har tagit del av det underlag som presenterades inför riksdagsledamöter från alliansen som röstade ja till FRA-lagen den 18 juni 2008. Det är ganska oroväckande att läsa när man förstår hur bristfälligt och ensidigt underlaget var. Nedan kan ni se mina kommentarer markerade med” (MK). Källa Mark Klambergs blogg.

One Response to 5 DAGAR KVAR. ATT VARA EN TONGIVANDE RÖST I VÄRLDEN

  1. […] Mitt första inlägg idag som faktiskt behandlade de mänskliga rättigheterna och om ansvaret att vara en tongivande röst i världen   […]

Kommentera

