SVEN OTTO LITTORIN HAR TÄNKT TILL IGEN!

https://i2.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/Gapiga%20knatte%20fnatte%20och%20tjatte.jpg

Häromdagen så kom det ett uttalande från Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin. Arbetslinjens tredje raketsteg ska nu genomföras.

Socialbidragstagare ska arbeta om de uppbär socialbidrag, punkt!

Ideella föreningar ska ta emot långtidsarbetslösa och eventuellt ett bidrag kan utgå från försäkringskassan. Det under förutsättning att arbetstagaren haft rätt till a-kassa annars får de arbeta mot socialbidrag, punkt.

Abrakadabra. Finurligt. Nu har Sven Otto Littorin flyttat över kostnaden för de arbetslösa till kommunen. Precis som jag och några andra befarade då jag skrev om lämmeltåget till allmosefabriken.

Ute i mindre kommuner så är de ideella föreningarna så små att det kanske inte finns underlag för att ta emot de långtidsarbetslösa. Är inte hela vitsen med att arbeta ideellt det att arbetet utförs utan lön. Som volontär bidrar jag/vi med tid och vår kompetens och vårt engagemang. Så en del ska avlönas medan andra arbetar gratis eller?

Jag har nog slumrat för länge, för jag förstår inte denna kreativa viljeyttring. Visst vill vi arbeta och inte fastna i bidragsberoende. Men jag tycker nog att minister Littorin börjar i fel ände. För det är fördomarna mot oss långtidsarbetslösa som måste redas ut först. Arbetsgivarna vill inte ha oss så enkelt är det. Gör något åt det istället.

På de stora kanslierna som ofta då ligger i huvudstaden där det finns heltidsarbetande med full lön. De eventuella butiker och andra verksamheter som drivs av ideella föreningar tar redan emot unga människor som stått utanför arbetsmarknaden. Och det har de gjort i flera år. Men det är väl som när han gick ut och talade om att arbetsförmedlingen nu minsann skulle utarbeta handlingsplaner för de arbetssökande. Min första handlingsplan på arbetsförmedlingen gjorde jag på 80talet. Du borde prya som handläggare på arbetsförmedlingen Sven Otto.

Nu är det väl ändå på tiden att de högröstade fackföreningsorganisationerna börjar på att protestera lite mer påträngande. Är inte det här en negativ löneglidning och en grå arbetskraft, så vet jag inte vad som skulle kunna vara det. Facken anstränger sig ju med estniska byggarbetare och allahanda ting. Men i denna fråga så är de svarslösa.

Fy Skäms och eftersom jag gillar och svinga piska bloggmässigt, så utdelas 24 rapp till de tysta fackpamparna.

Kommentera

